اهالی،دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای شیخ علی توسه بلوکات: آقای دکتر چگینی، آب شرب سد آیت الله بهجت حق مسلم ما است/کار نیمه تمام را تمام کنید

الهام هاشمی براگوری

اشاره:

در هفته های گذشته با تهیه گزارش چهره به چهره از روستاهای دهستان بلوکات به بازتاب مشکلات و انتظارات مردم محروم این بخش پرداختیم. در ادامه به سراغ اهالی خونگرم ،دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای شیخ علی توسه بلوکات رفتیم و از دغدغه، مشکلات و عملکرد شورا برایتان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.


💢مشکل آب شرب بلوکات، به دست نماینده حل می شود/آب به پشت گوشمان رسیده اما ما تشنه ایم

سید ابراهیم رضوی رییس شورای شیخ علی توسه در گفتگو با ما با بیان اینکه دومین دوره است که به عنوان شورا در خدمت مردم روستای شیخ علی توسه می باشم،در خصوص مشکلات افزود:

مشکلاتی که الان مردم ما سالیان متمادی با آن دسته و پنجه نرم می کنند آب شرب می باشد، متاسفانه اکثر روستاها آب شرب را از چشمه های بالا دست می گیرند. در واقع چشمه های جنگلی با وجود اینکه آب سالمی دارند در بعضی مواقع با بارش باران گلالود می شود و غیر قابل استفاده است.

وی افزود : از لحاظ کمیت ما کمبود آب نداریم و چشمه ای را طی دوسال گذشته با همکاری مسئولان، توانستیم به اب شرب روستا اضافه کنیم.

مشکل کم آبی نداریم ولی از لحاظ کیفیت در زمان بارندگی آب گل آلود بوده وبرای مصرف مناسب نیست.

رئیس شورای روستای شیخ علی توسه بیان داشت : با کمک مسئولین شهرستان، اقدامات لازم جهت انتقال آب سد آیت الله بهجت شهر بیجار از تصفیه خانه سنگر به طول ۵ کیلومتر تا روستای رادارپشته لوله گذاری شده و هزار و پانصد متر باقی است تا وارد خاک شهرستان رودبار شود اما هنوز اتفاقی نیافتاده است.

متاسفانه حدود بیش از یکسال است از توقف این پروژه مهم می گذرد، این طرح برای مردم منطقه بلوکات بسیار حیاتی است که نگاه ویژه نماینده را برای اتمام کار می طلبد.

شنیده ها حکایت از انتقال آب و استفاده یک شهرستان دیگر از این تجهیزات دارد. خواهش ما این است که مسئولین شهرستان پیگیری کنند و جلوی این کار گرفته شود با وجود اینکه این طرح برای بلوکات است
و قرار است تا روستای کندلات این طرح اجرایی شود و اهالی روستاهای محروم بلوکات که به شدت مشکل آب شرب دارند از این آب کافی و تسویه شده برخوردار شوند.

رضوی در ادامه اظهار داشت:شالیزارهای منطقه از روستای کوکنه تا شیخ علی توسه به مساحت ۷۰۰ هکتار زمین است و آب کشاورزی تا هزار هکتار شالیزارهای منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.

ما سر دهنه ای در دهستان داریم که با توجه به آغاز فصل کشاورزی، این دهنه ای که در آنجا وجود دارد کشاورزان تا سه سال گذشته از آن استفاده می کردند با آبی گرم که از منجیل سرازیر می شد و شالیزار هم به این آب با چنین شرایطی نیاز دارند …

متاسفانه در سومین سال متوالی این دهنه از بین رفته و کشاورزان از آب سد شهر بیجار که به علت سردی بیش از اندازه، مناسب کشاورزی نیست،با افت محصول روبه رو هستیم .

سازمان آب منطقه ای باید این دهانه را ترمیم کند ولی در آغاز فصل کشاورزی، فقط چند سنگ در این سر دهنه قرار می دهند اما آب این سنگ ها را نیز با خود می برد و در جواب می گویند آب شهر بیجار را برای شما کشاورزان میفرستیم .
ولی مسئول محترم، آب سد شهربیجار آب کشاورزی نیست این آب شرب است که شما ان را توزیع می کنید و این امر سه سال است که موجب بلاتکلیفی کشاورزان و خشکی و از بین رفتن محصول
می شود…

وی ادامه داد: ما نه خزانه خوب و نه محصول خوب در از شالیزارها می توانیم داشته باشیم، مردم داد می زنند ولی کسی شنونده نیست !

سال گذشته نماینده و فرماندار وقت آمدند و بازدید کردند و قول دادند که دهنه را بسازند. شرکت نفت موجب بروز این امر شده که هیچ اقدامی تا کنون جهت رفع مشکل کشاوزی نیزصورت نگرفته است.

رضوی شورای روستای شیخ علی توسه در گفتگو با خبر نگار ما با اشاره به شبکه داخلی برق گفت: شبکه داخلی برق تقریبا برای بیست تا سی سال پیش است. روستای شیخ علی توسه دارای حدود۴۰۰ نفر جمعیت ثابت است،با این مهم پنج ترانس برق دارد و واقعا این میزان ناکافی بوده و در تابستان با افت ولتاژ روبه رو هستیم ونمی توانیم از کولر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وقتی که به روستا ورود می کنیم حدود ۵۰ متر جاده اصلی تخریب شده است و پیش روی همچنان ادامه دارد که اگر بازسازی نشود بعدها دچار مشکل اساسی خواهیم شد.

باتوجه به اینکه تردد در روزهای آینده از خیابان اصلی بیشتر خواهد شد، از مسئولین تقاضای رسیدگی به این مهم را داریم. این رانش اوایل سال ۹۹اتفاق افتاده است .
دهیار پیگیری نموده، بازدید رییس اداره راه انجام شده ولی هیچ اقدام مثبتی جهت رفع این مشکل صورت نگرفته است.

اعتبار را باید کارشناسان تشخیص دهند تا در اولین فرصت جلوی پیش روی تخریب را بگیرند.رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: در این روستا زمین بایری به مساحت ۵۰ هکتار وجود دارد که مردم از آن برای چرای دامها استفاده می کنند‌. انتظار ما از مسئولین اجازه استفاده و بهره برداری درست از این منابع است.تعداد زیادی از جوان های ما بیکار هستند، شرکتی را در دستور کار قراردادیم با عنوان کشت گیاهان دارویی و کارشناسان گیاهان دارویی آمدند، بازدید صورت گرفت و این کار مورد حمایت قرار گرفت . کارها را انجام دادیم و پیگیر هستیم و مدارک جوانانی که بیکار بودند را گرفته و طرح را نوشتیم ،از فرمانداری رودبار ، از استان تا امور اراضی تهران که حتی نامه من در آنجا مشهود است، ما تقاضا کردیم تا برای حمایت از جوانان با تشکیل تعاونی، اشتغال ایجاد کنیم.

متاسفانه سازمان آب منطقه ای می گوید این زمین متعلق به این نهاد است ویک بخش آن در منابع طبیعی است در صورتی که زمین دست نخورده است، ولی از جاهای دیگر می آیند و می خواهند دراین زمین کار انجام دهند به روایتی خیلی ها می توانند راحت از این منابع استفاده کنند ولی ماکه بچه همین منطقه هستیم نمی توانیم .

شرایط مساعدی برای کاشت گیاهان دارویی در این منطقه وجود دارد.
استعداد و کار وجود دارد ولی جلوی کار را امور اداری می گیرد .ما با زحمت بسیار طرح را اجرا کردیم و از مسئولین می خواهیم که کمک کنند .


💢ندادن سند برای ساخت و ساز مهم ترین علت مهاجرت جوانان

منصور نهری عضو دیگر شورای اسلامی روستای شیخ علی توسه با عنوان اینکه از اول دوره توفیق خدمت به اهالی این روستا را داشته ام، خاطر نشان کرد: شغل اصلی مردم روستای ما دامداری و کشاورزی است. در واقع یکی از مهم ترین علت مهاجرت جوانان روستای ما به شهر این است که زمینهایی که سالیان سال در دست مردم روستای ما است و بیش از ۵۰ الی ۷۰ سال از قدمت سکونت در آن می گذرد، جوان های ما اجازه ساخت و ساز در آن ندارند و متاسفانه در حیطه منابع طبیعی است. این درصورتی است که هیچگونه ساخت و ساز غیر قانونی در این روستا صورت نگرفته است و تابع قانون هستیم، اما از مسئولین تقاضای حمایت از جوانان را داریم.

اگر طرح کاداس در روستا اجرایی شود و حریم منابع طبیعی و مردم مشخص شود بخشی از مشکلات حل خواهد شد .

وی ادامه داد : باز نگری طرح هادی که چندین جلسه با مسئول وقت برگزار شد نظر شان این بود که زمینهایی که مستثنیات است و وصل به خانه ها است تبدیل به مسکونی شود. ولی متاسفانه مجری طرح قول داد ولی کار را انجام ندادند و ما با دادن مجوز از سوی دهیار با مشکل مواجه هستیم.از نماینده محترم وقت تقاضای پیگیری و اجرای طرح کاداس در روستاها را داریم تا بخشی از مشکلات حل شود.

وی به مشکلات دیگری چون برق اشاره کرد و گفت : ما از اداره برق امام زاده هاشم انتقاد داریم که در مواقع بروز سانحه، بلوکات آخرین الویت انهاست. چرا نباید برق بلوکات زیر نظر شهرستان خودمان باشد تا تکلیف را واضح تر بدانیم؟

آب شرب سد آیت الله بهجت، آب شرب استان گیلان و شهرستانهای دیگر را تامین می کند اما با این حال که سد در بلوکات واقع شده است، مردم این منطقه از این نعمت بی بهره هستند .

آب لوله کشی تا بلوکات آمده اما عملیات متوقف شده واین را می طلبد تا نماینده مردم شهرستان و مسئولین دیگر پیگیر باشند تا مردم این منطقه از این امر مهم بی بهره نمانند.
پاره ای از عملکرد شورا و دهیار از جمله بازسازی کوچه ها برای آسفالت بوده است ، حدودا دو کیلومتر از کوچه ها بهسازی و شن ریزی شده اما به دلیل نبود قیر هنوز آسفالت صورت نگرفته است. بنیاد مسکن در سال ۹۸ با وعده نابجا موجب هزینه در این راستا شد در صورتی که هیچ اقدامی از سوی این دستگاه اجرایی صورت نگرفت و کوچه های ما همچنان خاکی بوده و حتی همان زیرسازی را بدلیل تخریب،از دست دادندبرخی از جاده های بین مزارع روستای شیخ علی توسه با کمک دهیاری، اهالی و خیرین محترم که جا دارد صادقانه از انها تشکر کنیم، شن ریزی شده و مابقی حمایت بیشتر را می طلبد تا اهالی در فصل کشاورزی برای تردد با مشکل مواجه نشوند. حدود ۹۰۰تراکتور مخلوط شن و ماسه در جاده های بین مزارع این روستا تخلیه و کار انجام شده است.
راهب نصیرپور یکی دیگر از اعضای شورای روستای شیخعلی توسه متولد با عنوان اینکه،یک دوره افتخار خدمتگزاری در شورای اسلامی را دارم، گفت:

تمام موارد را دهیار و همکاران اشاره داشتند،تنها تقاضای ما حمایت مسئولین از ماست تا بتوانیم در خدمت رسانی بهتر به مردم کوشا باشیم.

زمین های کشاورزی شیخ علی توسه آخرین مسیر آب دهی نهر واقع شده است. یعنی اب، حدود ۶ کیلومتر به زمین های این منطقه باید هدایت شود ، در واقع باید بخشی از این نهر را بتنی کنند تا مردم مشکلات آب نداشته باشند.

این نهر در مسیری است که طول آن حدود۸۰۰ متر می باشد و قابل لایه روبی با بیل مکانیکی نیز نمی باشد و حدود ۱۵۰ هکتار زمین های کشاورزی را آب دهی می کند.
وی تصریح کرد:

هرسال این نهر رانش می کند و کشاورزان با دست لایه روبی را انجام می دهند؛این نهر حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد.
کار نقشه برداری در سال ۹۲از طریق جهاد انجام شد ولی ساماندهی به حال خود رها شده است .
شغل اصلی کشاورزان همین است…. از مسئولین می خواهم که پیگیری های لازم را انجام دهند.فرهاد آقاجان زاده با بیان اینکه
دو دوره افتخار خدمتگزاری به مردم این روستا را دارم،به بیان گوشه ای از عملکرد طی این دو دوره به زیرسازی ۲ کیلو متر با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون تومان، کانال بتنی ۱۰۰ متر، دو پل به صورت مشارکتی حدود ۶ میلیون تومان ، پلاک بندی کوچه ها، تاسیس کانال بتنی، شن ریزی های مداوم راه ها ، ساماندهی زباله و سطل زباله ، کابل کشی حدود ۸۰۰مترو تعویض ترانس اشاره داشت و گفت:
در روستای شیخعلی توسه یک شهید و

چهار جانباز سرافراز داریم، امام زاده سید محمد و سید محمود نیز در این روستا واقع شده است که از لحاظ راه مشکلی ندارد و زمینی که در محوطه امام زاده است جزو طرح هادی است. برای ساخت اماکن ورزشی و رفاهی و ساخت مسجد، غسال خانه زمینی را در روستا مشخص کردیم که جزو منابع طبیعی است… از رئیس محترم این اداره تقاضای همکاری در این راستا را داریم.بازسازی بقعه با کمک اهالی انجام شده و مابقی در دست اقدام بوده که زیر نظر اوقاف است.

💢گل آلود بودن آب آشامیدنی در زمان بارندگی یک معضل است

فریدون نصیری از اهالی روستای شیخ علی توسه در گفتگو با هفته نامه آوای جنگل مشکل آب آشامیدنی بدلیل کیفیت پایین را بازگو کرد و از نماینده و فرماندار محترم تقاضای پایان دادن کار نیمه تمام را عنوان کرد.

در دهستان بلوکات، مشکل برق داریم که ساماندهی این مهم وابسته به بخش سنگر است که نیازمند حمایت مسئولین زیربط می باشد.

💢نهر آب را با دست لایروبی می کنیم

شعبانعلی سمیع نیا یکی دیگر از اهالی روستای شیخ علی توسه در این گفتگو تصریح کرد: از جمله مشکلات ما آب زراعی است که مقداری را درست کردند و حدود ۸۰۰متر دیگر باقی است که ما آن را با دست لایروبی می کنیم و واقعا حمایت مدیران را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *