اولویت با لغو کدام تحریم ها است؟

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اولویت بندی لغو تحریم ها براساس شرایط کشور گفت: تحریم های مالی، دلاری، تجاری، لجستیکی، حمل و نقل دریایی و از همه مهمتر تحریم های تکنولوژی باید به عنوان اولین تحریم ها برداشته شود. تحریم‌های دلاری جز برجام نیست.

اعضای باقیمانده برجام به همراه نماینده آمریکا در دوهتل جداگانه در وین به بحث و بررسی حول محور برداشتن تحریم های برجامی پرداختند. آنچه از این نشست به بیرون درز کرد اظهار امیدواری دو طرف و تاکید آمریکا بر لغو تحریم ها آن هم گام به گام بود. علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران موضوع لغو کلیه تحریم ها و راستی آزمایی را تنها خواسته خود می داند اما تحریم های مهمی که اقتصاد و تجارت جهانی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد کدام هستند؟ برای بررسی بیشتر در این خصوص به گفتگو با حسن حیدری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس پرداختیم.

حسن حیدری، اقتصاددان وعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با راهبرد معاصر تحریم های دلاری و تکنولوژی را مخرب‌تر از تحریم نفتی برای اقتصاد عنوان کرد. این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تحریم های مهمی که در برجام باید برداشته شود گفت: تحریم ها فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است، فشاری که در بخش های تجارت بین المللی به خوبی مشهود است و فشار غیر قابل باوری را به تجار و بازرگانان وارد کرده و دست ما را درتهیه مواد اولویه و واردات ماشین آلات مورد نیاز تولید بسته است لذا تحریم های مالی ، بانکی و دلاری باید به عنوان اولین و مهمترین تحریم ها برداشته شود.

وی دراین باره افزود: یکی از تحریم های مهمی که مسوولین باید به سرعت خواهان لغو آن باشند تحریم دلاری است چرا که برحسب این تحریمها ما از تجارت با دلار منع شده ایم، به این معنا که این تحریم جزء برجام نبود، بلکه مستثنی از برجام بود. تحریم دلاری مانع بزرگی در برابر تجارت خارجی است چرا که بانک های آمریکایی هر گونه معامله دلاری با ایران تحت تحریم را رصد می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: برای اینکه در تجارت و معاملات جهانی عادی رفتار کنیم، لغو تحریم های دلاری بسیار واجب است.مثلا درباره تفاهم نامه با چین حذف تحریم های دلاری بسیار مهم است، هر چند چین در حال حاضر به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می شود اما کار کردن با این کشور یا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که هم‌پیمانان آمریکا هستند در گرو برداشتن تحریم های دلاری است چرا که آنها به واسطه این تحریم ها و فشارهای آمریکا نمی توانند با ما کار کنند.

حسن حیدری دراین باره توضیح داد: قطعا کشورهای مختلف مثل چین یا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تجارت با آمریکا را به دلیل حجم بالای تجارت به ایران ترجیح می دهند لذا این یک واقعیت است ونمی توان از آن گریخت، بنابراین برای حضور در تجارت جهانی حذف تحریم دلاری برای ما حائز اهمیت است، بنابراین مسوولان دستگاه سیاست خارجی در چشم اندازهای رفع تحریم ها باید به این سمت و سو حرکت کنند تا این تحریم برداشته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: به هر حال ما باید تحریم ها را دسته بندی کنیم هرچند خواست ما لغو کلیه تحریم هاست اما اگر آمریکا گام به گام مایل به لغو تحریم ها باشد باید با هوشمندی کامل بدانیم که در ابتدا چه تحریم هایی باید رفع شود مثل تحریم های مالی، دلاری، تجاری، تحریم لجستیکی، حمل و نقل دریایی  و از همه مهمتر تحریم های تکنولوژی.

وی در پایان با اشاره به تحریم های تکنولوژی و تاثیر گذاری آن بر بدنه اقتصادی کشور گفت: لغو هر گونه تحریم تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است چرا که این تحریم برای توسعه و رشد اقتصاد ما تحریم بسیار مخربی است. تداوم تحریم تکنولوژی برای رشد وتوسعه اقتصاد خوب نیست به نحوی که دردنیای پیشرفت توسعه و تکنولوژی ما در ده سال آینده از کشورهای منطقه نیز عقب می مانیم، ضمن اینکه تحریم تکنولوژی یک نوع تحریم استراتژیک است که حتی ما را از نظر نظامی عقب می اندازد، به هر حال برای تامین زیر ساخت های نظامی نیز باید به تکنولوژی های روز دنیا دسترسی داشته باشیم بنابراین این  مساله بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه دست اندرکاران سیاست خارجی و مذاکره کنندگان برجامی قرار بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *