تنگی نفس گیلان با ورود مسافران نوروزی

#یادداشت_روز /✍️محمدرضا شوقی

همه فریاد زدیم ورود مسافران به استان گیلان و آزادسازی تردد بین استانها تشدید این بیماری را در بر خواهد داشت.

استان های شمالی همیشه در صدر سفرهای نوروزی قرار دارند و ستاد کرونا و مسئولان وزارت بهداشت چند ماه قبل از نوروز در مورد شیوع کرونا با ورود مسافران هشدار دادند، ولی ورود مسافران به استان گیلان موجب تغییر وضعیت کرونایی استان از زرد به فوق قرمز شده است.

عطش سفر به گیلان بهاری از اواخر اسفند تا نیمه فروردین ماه بیشترین حجم ورود خودروها را در بزرگ راه ها و جاده های مواصلاتی این استان به راه انداخت.

گیلان وضعیت کرونایی ظاهرا مطلوبی داشت و ورود مسافران نوروزی وضعیت مناسب و زحمات کادر درمان را به روزهای بد اوایل شیوع کرونا برگرداند.

علیرغم هشدارهای پی‌درپی مسئولان وزارت بهداشت در خصوص تبعات سفر مسافران به استان گیلان در ایام نوروز، متاسفانه با آزاد سازی ترددها مردم فرصت را غنیمت شمرده و از باز بودن جاده‌ها نهایت بهره را برده و برای استفاده از تعطیلات چندروزه راهی گیلان شدند.

هنوز کسی درخواست‌های مکرر وزیر بهداشت از ستاد ملی مبارزه با کرونا را در خصوص اعمال محدودیت در ایام نوروز و عدم سفر مردم به نقاط گردشگری ازجمله گیلان را فراموش نکردند ولی مردم بدون توجه به این هشدارها بار سفر بستند، گویا ادیگر کرونایی نیست…

همان طور که مشخص شد حجم بالایی از مسافر از اقصی نقاط کشور وارد گیلان شد و اکثر این افراد بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک در اماکن عمومی و بازار و… حضورداشتند و این امر به شیوع موج سنگین کرونا در گیلان کمک کرد.

تجربه بیش از یک سال مبارزه نفسگیر با کرونا این واقعیت را ثابت کرده که سهل انگاری و نادیده گرفتن دستورالعمل های بهداشتی با افزایش شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در ارتباط مستقیم است و اکنون با شرایط به وجود آمده در گیلان باید منتظر عواقب تخطی از موازین بهداشتی و بی اعتنایی به این ویروس مهلک بود.

بنابراین باید دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا را طوری جدی بگیریم تا زمان واکسیناسیون سراسری، شهرها و شهرستان ها در وضعیت آبی و زرد حفظ شوند و حداقل بیش از این شاهد خسارت های جانی و مالی کووید ۱۹ در استان گیلان نباشیم.

✍️پ.ن
هدف از یادداشت فوق جلوگیری از شیوع بیماری همه گیرانه کرونا است.

#سوغاتی_مسافران_به_گیلان
#وضعیت_قرمز
#مرگ_و_میر_بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *