ایل‌جورناله: نتانیاهو در حال کشاندن درگیری با ایران به سمت تشنج است

ایل جورناله در نوشتاری به قصد نتانیاهو برای وارد کردن ایران به ورطه جنگ برای فرار از مشکلات داخلی خود در اسراییل پرداخته است.

ایل جورناله ایتالیا نوشت: نتانیاهو ممکن است به منظور حفظ قدرت جنگی به راه بیندازد. یوسی ورتر در هاآرتص این تردید را مطرح نمود. نتانیاهو در طول دوران صدارتش از زور استفاده کرده اما همیشه قادر به مدیریت آن نبوده است. وی همواره بلد بود در زمان مناسب دست نگه دارد تا از وقوع درگیری های طولانی مدت اجتناب ورزد.
لیکن اکنون در حال گذر از برهه ای دشوار است و با یک سلسله مشکلاتی برای تشکیل دولتش روبروست. هم به لحاظ وجهه سیاسی اش و نیز آزادی شخصی خود. با این مقدمه می توان ماجراجویی روزهای اخیر وی را توجیه کرد که طی آن نیروهای اسرائیل نه فقط دست به عملیات متهورانه علیه ایران زدند بلکه حتی مسئولیت آن را نیز بر عهده گرفت هر چند نه در سطح رسمی.
ورتر می نویسد که این سلسله حوادثی که ایران را درگیر می سازند و فرار اطلاعاتی که رسانه های بین المللی آن را نقل می کنند شکی در این مورد باقی نمی گذارد که چه کسی ورای این حوادث قرار دارد و این حس را القا می کنند که نتانیاهو آخرین کنترلی را که داشته از دست داده است. در دنیای سیاست و امنیت مناظره ای آغاز شد: آیا نخست وزیر اسرائیل سعی در آغاز جنگی با ایران یا حزب الله در لبنان دارد تا یک دولت اضطراری تشکیل دهد؟
به عقیدۀ ورتر نتانیاهو پس از انتخابات ماه مارس گذشته از بحران کووید-۱۹ بهره جست تا کشور را از بن بست خارج سازد. اکنون که دیگر از بحران ویروس کرونا رهایی یافته به ایران متوسل می شود. صحبت از ارسال پیامی به ایران و فهماندن این موضوع به آن است که در تل اویو کسانی هستند که در جهت جلوگیری از یک جنگ آشکار می جنگند.
در این میان مقامات امنیتی آمریکا و اسرائیل یعنی جیک سالیوان و مایر بن شابات اجلاسی در مورد ایران برگزار نمودند. این اولین باری نیست که امنیت دولت جدید آمریکا با همتایش گفتگو می کند و اینکه در جلسات پیشین مقرر شده بود که یک تبادل اطلاعات وجود داشته باشد تا از غافلگیر شدن متحد جلوگیری شود. بدیهی است که نفر پیشین برای اجتناب از این موضوع کافی نبود ببینیم برای آینده چه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *