عملیات اجرایی پیوند سرشاخه کاری در باغات گردوی زودگل و حساس به سرما در شهرستان رودبار آغاز شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودبار گفت: عملیات اجرایی پیوند سرشاخه کاری در باغات گردوی زودگل و حساس به سرما در این شهرستان آغاز شده است.
مهندس ابراهیمی با بیان این مطلب افزود: هدف از اجرای این طرح، افزایش تولید در واحد سطح و تغییر تاج درختان به ارقام دیرگل و مقاوم به سرمای دیررس بهاره است.
وی گفت ؛سرشاخه کاری یا تعویض تاج درختان گردوی نامرغوب وحساس به سرما روشی است که در آن شاخه درختان گردوی مرغوب و پرمحصول به پایه درختان چند ساله پیوند زده می‌شوند.
مهندس ابراهیمی اظهار داشت ؛در این طرح با توزیع ۳۰۰۰ پیوندک ارقام دیرگل گردو رقم چندلر ،۶۰۰ اصله از درختان حساس به سرمای دیررس بهاره پیوند و تغییر رقم به رقم دیر گل ومقاوم به سرمای دیررس بهاره داده می شوند.
وی اضافه کرد: رقم گردوی چندلر از نوع تجاری و بسیار مرغوب و باکیفیت است که دارای مغز سفید و پوسته نازکی است که این نوع گردو برای فروش و عرضه به بازار گونه ای مرغوب و باکیفیت می باشد.

مهندس ابراهیمی در خصوص باغات گردوی شهرستان رودبار به توضیحاتی پرداختند: سطح زیر کشت گردوی بارور در سطح شهرستان ۸۰۰ هکتار است ،که عمده درختان گردوی از مرغوبیت و کیفیت لازم برخورار نیستند ،وهمه ساله بخش قابل توجهی از درختان گردو بدلیل زود گل بودن در برابر سرمای بهاره دچار خسارت قابل توجهی می‌شوند، بنابراین سرشاخه زنی و اصلاح باغات قدیمی با پیوندک های ارقام تجاری و باکیفیت در سطح شهرستان ضروری به نظر می رسید.
وی تاکید کرد: ثمردهی محصولات ارقام تجاری حاصل از سرشاخه زنی، اصلاح باغات و پیوندک بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از باغات درختان گردوی دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *