رئیس مجلس و وزیر کشور اعتراض‌ها را بررسی کردند جزئیات رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر

موضوع رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر در مرحله بررسی هیات‌های نظارت، در چند روز اخیر انتقادهای بسیاری از چهره‌های سیاسی و فعال حزبی را به‌دنبال داشت. این انتقادها تا آنجا پیش رفت که روز گذشته وزیر کشور در دیداری با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع پرداختند.

آمار بررسی هیات نظارت و هیات اجرایی حاکی از آن است که ۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شده‌اند. این مطلب را شکرالله حسن‌بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در نوزدهمین جلسه این ستاد اعلام کرد. براساس آماری که این ستاد اعلام کرده است، در استان تهران ۵۹۳۹ نفر داوطلب عضویت در شوراهای شهر بودند که از این تعداد تا زمان بررسی هیات اجرایی، یک درصد انصراف دادند و ۹۰ درصد از داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی تایید و ۹ درصد ردصلاحیت شدند؛ همچنین از ۵۳۳۱ پرونده که در اختیار هیات‌های اجرایی شهرستان قرار گرفت، ۹ درصد معادل ۵۰۸ نفر رد شدند. حسن‌بیگی در این باره تاکید کرد که میانگین ستاد کشوری نیز همین میزان است.
آمار اعلامی از سوی رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز نشان می‌دهد که بیشتر رد‌صلاحیت‌ها در مرحله بررسی در هیات‌های نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا رخ داده است؛ موضوعی که برخی چهره‌های سیاسی و فعال حزبی ازجمله سیدحسن خمینی، معصومه ابتکار، عباس آخوندی، محسن هاشمی و همچنین الیاس حضرتی به آن واکنش نشان داده و برخی از این افراد در نامه‌هایی به حسن روحانی و همچنین محمدباقر قالیباف، درباره پیامدهای این موضوع هشدار دادند.
آمار ستاد انتخابات استان تهران حاکی از آن است که در مرحله بررسی پرونده داوطلبان در هیات نظارت، ۳۵ نفر انصراف دادند و ۴۲۵۰ داوطلب معادل ۸۰ درصد تایید و ۲۰ درصد معادل ۱۰۴۱ نفر رد شدند. البته ممکن است که این آمار با نظر هیات عالی نظارت تغییر کند.
گرچه آمار کلی از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر نشان می‌دهد که ۹ درصد از این افراد در مرحله بررسی پرونده در هیات‌های اجرایی و همچنین ۲۰ درصد دیگر نیز در مرحله هیات نظارت رد صلاحیت شدند اما آمارها در بخشی دیگر جالب تر است. آمارهایی که میزان رد صلاحیت اعضای فعلی شورای شهر که برای دوره ششم داوطلب شده‌اند را گزارش می‌کند. براساس آنچه حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرده است، از اعضای شورای شهر فعلی ۲۳۲ نفر داوطلب دوره ششم هستند که از این تعداد ۶۹ نفر معادل ۲۹ درصد توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند و ۱۱۹ نفر معادل ۵۱ درصد آن توسط هیات نظارت رد شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *