افتتاح ابررایانه محاسبات سریع دانشگاه گیلان

رئیس دانشگاه گیلان گفت: مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان با زیربنای ۴۰مترمربع و حدود ۲۵میلیارد ریال هزینه، در قالب طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری رسید.

احمد رضی افزود: در این ابر رایانه که یک خوشه محاسباتی است، از ۱۴۴هسته پردازنده با ۷۶۸گیگابایت حافظه اصلی و حدود ۱۰ترابایت حافظه ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: این مرکز با هدف پاسخگویی به نیاز‌های اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی دانشگاه گیلان، برای ذخیره سازی و پردازش داده‌های حجیم، مدل سازی و شبیه‌سازی پدیده‌های فیزیکی، هوش مصنوعی، شبیه سازی آب و هوا، فیزیک هسته‌ای اتمی و ذرات بنیادی، شیمی و محاسبات مولکولی، صنایع خودروسازی و هوا – فضا، زمین شناسی و پیش بینی زلزله، پلیمر و پتروشیمی، ریاضیات کاربردی، هوش مصنوعی و رباتیک، دینامیک سیالات، مکانیک محاسباتی، بیوانفورماتیک، ژنتیک و بیوتکنولوژی، شبیه سازی کوانتومی، دینامیک مولکولی، پزشکی و داروسازی راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه گیلان گفت: امکان دسترسی از راه دور به این مرکز خدمات محاسباتی و هوشمند حتی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه گیلان فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *