آیا سنبل آبی مانع مهاجرت پرندگان است؟ سنبل آبی؛ فرش سبز زیر پای مهمانان تالاب انزلی

با آغاز نیمه دوم سال همانند هر سال شاهد فرود پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی انزلی هستیم و امسال با وجود رشد و گسترش بی‌رویه سنبل آبی، گویی فرشی سبز آبی تالاب را برای مهمانان پوشانده است.

خوتکای پرسفید اولین پرنده ای است که اواخر شهریورماه می آید و حدود دو ماه در انزلی مانده و مجددا مهاجرت می کند. به مرور که هوا سرد می شود خوتکا و انواع پرندگان آبزی از جمله مرغابی به انزلی می آیند و تا آبان تقریبا حضورشان تکمیل می شود.

این پرنده ها از روسیه و کشورهای اروپایی که این فصل از سال سرمای زیادی دارند به انزلی می‌آیند و هرچقدر سرما بیشتر باشد غاز هوایی، پلیکان و قو بیشتر مهاجرت می کنند.

پرنده های مهاجر تا اواسط اسفندماه مهمان این منطقه هستند، سفر آنها تا آخر اسفند تمام می شود، البته اگر هوا گرم باشد زودتر هم حرکت می‌کنند. ضمن اینکه خوتکاها و مرغابی ها تا نزدیکی عید و بعضی وقت ها تا بعد از عید هم می مانند.

امسال اما سنبل آبی همانند فرشی سبز تالاب زیبای انزلی را پوشانده و در بسیاری از جاها خبری از آب نیست و فرشی سبز در سطح تالاب، خودنمایی می‌کند.

سنبل آبی که یک گیاه آبزی بومی در حوضه آمازون است و اغلب از گونه‌های مهاجم بسیار مشکل‌ساز در خارج از محدوده بومی خود است. این گیاه در سال‌های گذشته وارد تالاب‌های استان گیلان به‌ویژه تالاب بین‌المللی انزلی شده است. گسترش سریع این زیبای سمی و پوشش کامل سطح آب موجب بروز مشکلات عدیده زیست‌محیطی به‌ویژه کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالاب ها می‌شود.

در ماه‌های اخیر که شاهد گسترش این گیاه و پوشش سطح تالاب انزلی از سنبل آبی بودیم به گونه‌ای که در برخی آبراهه‌ها عملا امکان تردد قایق وجود نداشت و خبری از آب تالاب نبود و با توجه به اینکه در نیمه دوم هر سال تالاب بین‌المللی انزلی میزبان پرندگان مهاجر می‌شود امسال انزلی‌چی‌های مهمان‌نواز که از گذشته‌های دور عادت به حضور این مهمانان زمستانی دارند، نگران اسکان و تغذیه پرندگان مهاجر در بین ریشه‌های در هم تنیده سنبل آبی بر روی خوان نعمت تالاب انزلی هستند.

مقابله با سنبل آبی باید بیولوژیک باشد

احمد دنیامالی، نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سنبل آبی به عنوان یک پدیده همانند آزولا شرایطی را فراهم و سال هاست تالاب انزلی را درگیر کرده و اعتقاد داریم مبارزه با این گیاه مهاجم باید بیولوژیک باشد و اعتقادی به کار مکانیکی نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به فصل مهاجرت پرندگان و اینکه محدوده‌هایی را باید برای حضور پرندگان مهاجر آماده می‌کردیم در محدوده‌های تعریف شده توسط قرق‌بان ها و به صورت مکانیکی فضاهایی برای پرندگان آماده‌سازی شده و امکان تجمع پرندگان مهاجر فراهم شده است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به حجم فعالیت صورت گرفته در مبارزه مکانیکی، حجم قابل توجهی پاکسازی شد و شدت جریان آب کمک کرد بخشی از سنبل آبی از سمت کانال به دریا هدایت شود ولی زمانی می‌توان در مورد نتیجه اقدامات به صورت دقیق صحبت کرد که مبارزه بیولوژیک برنامه‌ریزی کنیم تا حجم گسترده‌ای که این پوشش گیاهی ایجاد کرده بتوانیم پاکسازی کنیم.

سنبل آبی مانع حضور پرندگان مهاجر در تالاب انزلی نیست

سید فرشید فلاح، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی نیز در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از مقاصد زمستانی پرندگان مهاجر است و امسال نیز همانند سال های قبل از اواخر شهریورماه شاهد حضور این مهمانان بودیم.

وی با بیان اینکه امسال مهاجرت خوبی را تاکنون شاهد هستیم، تصریح کرد: فعلا شکار پرنده آزاد اعلام نشده و بیشتر مناطق تالاب امن هستند و پرنده‌ها در محل های مختلف تالاب حضور دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه فعلاًشکار آزاد اعلام نشده و با شکارچیان غیرمجاز برخورد قانونی و قضایی صورت می‌گیرد، گفت: هرساله عده‌ای به دلیل معیشت و برخی به خاطر تفریح به شکار پرنده اقدام می‌کنند ولی امیدواریم تا با تمکین به قانون تا زمانی که شکار آزاد اعلام نشده از این کار خودداری کنند.

فلاح در خصوص وضعیت تالاب انزلی برای میزبانی از پرندگان مهاجر تصریح کرد: با توجه به بارندگی هفته‌های قبل بسیاری از مناطق کم آب تالاب نیز پر آب هستند و آماده میزبانی از پرنده‌ها هستیم.

وی در خصوص گسترش سنبل آبی در سطح تالاب انزلی تاکید کرد: از این بابت مشکلی برای پرنده‌ها به وجود نیامده و حتی برخی از گونه‌ها از جمله چنگر روی سنبل آبی نشسته و از برگ‌های آن تغذیه می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی با بیان اینکه جمع‌آوری سنبل آبی از اوایل مردادماه آغاز شده و تاکنون به صورت مستمر با همکاری جوامع محلی در حال انجام است، افزود: هفته گذشته آبراهه‌هایی که توسط سنبل آبی بسته شده بود مخصوصا در شرق تالاب با کمک بیل‌ مکانیکی پاکسازی شدند.

فلاح با اشاره به پاکسازی ۲۰۰ هکتار از تالاب انزلی از سنبل آبی طی یک پروژه، تصریح کرد: با توجه به دستور ریاست دادگستری و دادستان شهرستان انزلی و ملزم کردن ادارات برای همکاری در جمع‌آوری سنبل آبی این کار به صورت مستمر و با همکاری جوامع محلی و تعاونی قایقرانان در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *