افزایش ۱۵ درصدی جمعیت قوچ و میش در منطقه انگوران زنجان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری انجام شده، تعداد قوچ و میش‌های منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران ۱۵ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا یافتیان  با بیان اینکه براساس آمارهای به دست آمده سال گذشته ۱۰۲۶ راس قوچ و میش در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران سرشماری شد، اظهار کرد: با اقدامات حفاظتی و مراقب‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان از منطقه و همکاری جوامع محلی امسال شاهد افزایش تعداد این‌گونه‌های جانوری در منطقه هستیم به‌طوری‌که در آخرین سرشماری امسال تعداد کل و بز به ۱۱۷۹ راس رسیده است.

وی با بیان اینکه در این سرشماری قریب ۶۲ راس کل و بز، سرشماری شد که در سال گذشته ۴۴ راس بود، اضافه کرد: این سرشماری طی ۲۷ و ۲۸ آذر امسال با حضور ۳۲ نفر محیط‌بان و کارشناس اداره‌کل انجام شد و با استفاده از دوربین و پایش‌های میدانی این تعداد از جانوران سرشماری شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه قوچ، میش، کل و بز از گونه‌های شاخص این منطقه بوده و از گذشته‌های دور این جانوران در این منطقه زیست دارند، افزود: کل و بز گونه غالب جانوری در این منطقه است با این حال باید عنوان کرد که سایر حیوانات نیز با توجه به مساعد بودن شرایط زندگی در منطقه انگوران زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده انگوران یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار است که از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و یکی از بهترین زیستگاه‌های قوچ و میش نژاد ارمنی کشور محسوب می‌شود.

این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (کل و بز) و دیگر گونه‌های جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر و اسبله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *