ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش در گیلان

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت برنج هشدار داد : با آتش زدن کاه و کلش به شدت برخورد می شود.
به گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، از شالیکاران استان خوات تا از آتش زدن کاه و کلش و ضایعات کشاورزی اجتناب کنند.

وی افزود: آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون هوای پاک جرم است و طبق قانون با متخلفان نیز برخورد قانونی می‌شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تاکید بر حساسیت این موضوع  از برگزاری گشتهای مشترک نظارتی مأموران اجرایی این اداره با ادارات جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت خبر داد و گفت: برخی کشاورزان به دلیل آشنا نبودن با قوانین، ضایعات برنج را با انگیزه از بین بردن آفات می‌سوزانند که این کار جرم محسوب می‌شود.
وی همچنین تاکید کرد: سوزندان کاه و کلش موجب آلودگی محیط زیست، تشدید بیماریهای قلبی، تنفسی و ریوی و همچنین ایجاد نارضایتی شهروندان می‌شود.
حمزه عشوری خاطر نشان کرد: کشاورزان می‌توانند به جای سوزاندن با فروش ضایعات برنج درآمدهای جانبی خود را افزایش دهند و همچنین می‌توانند از ضایعات کشاورزی در تامین خوراک دام و صنایع چوب استفاده کنند.
وی در پایان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان از گیلانیان می‌خواهیم در صورت مشاهده سوزاندن کاه و کلش، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، پلیس ۱۱۰، بخشداریها و دهیاریهای محل خود اطلاع دهند.
گفتنی است هرساله برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول برنج، کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند که علاوه بر وارد کردن آسیبهای جبران‌ناپذیر به ساختار بیولوژیکی خاک، موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می‌کنند.
این اقدام به موجب ماده ۲۰ از قانون هوای پاک جرم تلقی شده و مجازات آن از ۶ ماه تا ۲ سال حبس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *