افزایش بهره وری معادن در سال رشد تولید معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت هزینه تامین ذغال سنگ از بازار‌های دور مثل استرالیا بالا است، ولی به دلیل ضعف زیرساخت‌های ترانزیت در کشور، هنوز نتوانستیم از فاصله نزدیک‌تر در روسیه نیاز خودمان را تامین کنیم.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با حضور در برنامه صف اول به پرسش ها در خصوص افزایش بهره وری معادن در سال رشد تولید پاسخ داد.

 

سوال: از برنامه هفتم شروع بکنیم و این که ارزیابی‌های شما از آنچه که برای وضعیت معدن در برنامه هفتم دیده شده، چه هست و این که چه پیشنهاد‌هایی را شما ارائه کردید که در برنامه گنجانده شود، یا گنجانده شده یا برخی از آن‌ها هم علیرغم میل شما هنوز در برنامه نیامده و مایل هستید که باشد؟

محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت: بحث برنامه یک مقداری ما هم منتظریم که در واقع آن خروجی کمیسیون‌ها را ببینیم، چون که در لایحه‌ی دولت مواردی آمده بود که ما هم اگر نکاتی داشتیم تنظیم کردیم و دادیم، ولی خیلی منتظر خروجی کمیسیون هستیم، چون که ممکن است بعضی از موضوعات خیلی متفاوت است با آن چیزی که در لایحه است

سوال: آنچه که شما بعنوان پیشنهاد در لایحه آوردید چقدر به نظر شما مطلوب و ایده آل است؟

محتشمی پور: یکسری نظراتی که داشتیم سعی کردیم که آنجا لحاظ بشود یک مقداری شاید در بعضی از هدفگذاری‌هایی که در برنامه شده یک مقداری به نظر ما شاید دقیق صحبت نشود شاید مهم‌ترین آن این باشد که این که هدفگذاری رشد بخش معدن فراتر از بخش صنعت باشد به نظر ما یک مقداری این خلاف آن چیزی است که در سیاست‌های کلان کشور مطالبه می‌شود.

 

سوال: یعنی الان برنامه هفتم این طوری است رشد معدن بیشتر از صنعت است؟

محتشمی پور: بله، معنی این حرف می‌دانید چیست؟ یعنی اگر رشد معدن ما فراتر از صنعت باشد؟ معنی اش این است که ما باید بخش معدن را فراتر از نیاز‌های صنعت و فراتر از سرعت رشد صنعت توسعه بدهیم، طبیعتا این جا محصولات معدنی که تولید می‌شود در بازار داخل جذب نمی‌شود، چون ظرفیت بخش .

سوال: آن که پیشنهاد شما نبوده در لایحه؟

محتشمی پور: پیشنهاد ما هم بعضی از اصلاحات این طوری است و بعضا مثلا می‌شنویم که بند‌هایی که اینها کاملا متفاوت و مغایر با قانون معدن هست مطرح می‌شود در لایحه و در کمیسیون، این‌ها یک مقداری ما را نگران می‌کند.

 

سوال: یعنی الان پیشنهاداتی است که دولت در لایحه گذاشته؟

محتشمی پور: نه

سوال: شاخص کمی هم تعریف شده در برنامه و اگر تعریف شده برخی شاخص‌ترین هایش را اشاره بفرمایید؟

محتشمی پور: شاید مهمترین آن رشد ۱۳ درصدی بخش معدن است که از رشد ۸ درصدی صنعت بالاتر است و این به نظر ما یک مقداری جای سوال دارد یعنی آیا واقعا سیاست کلان کشور این هست؟ ما سرعت بخش معدن را از بخش صنعت بیشتر کنیم؟

 

سوال: آن وقت شما الان با کمیسیون‌ها و اعضای کمیسیون رایزنی دارید می‌کنید برای تعدیل کردنش؟

محتشمی پور: نه، شاید در غیاب ما این مذاکرات دارد صورت می‌گیرد.

 

سوال: یعنی امیدوار هم نیستید که تغییری بکند

محتشمی پور: البته حتما این پیگیری را خواهیم کرد البته این خبری که به شما گفتم یک مقداری جدید بود و حتما سعی می‌کنیم پیگیری هایمان را بکنیم و توضیحات لازم را بدهیم.

 

سوال: راجع به برنامه هفتم توضیح دیگر یا نکته دیگری هست که بخواهید اشاره کنید؟

محتشمی پور: نکته ویژه‌ای ندارم و منتظر خبر‌های جدید هستیم

سوال: در کشور ما برخی مواد معدنی مثل همین ذغال سنگی که در گزارش دیدیم وجود دارند که با وجود این که ذخایر خوبی هم داریم، اما ما در آن حوزه جزء وارد کننده‌ها هستیم، آنطور که درگزارش هم اشاره شد در بحث واردات ذغال سنگ علیرغم این که ۱۴ میلیارد تن ذخیره ذغال سنگ در داخل کشور برآورد می‌شود، ولی ما وارد کننده بزرگ ذغال سنگ هم هستیم سالی حدود ۶۰۰ میلیون دلار به واردات ذغال سنگ اختصاص پیدا می‌کند که بالاخره قابل توجه است. بحث کیفی سازی ذغال سنگ که در داخل داریم چقدر مورد اهتمام هست که هم کیفی سازی بشود و هم که در حوزه صادرات بتوانیم آن را رونق بدهیم شما چه برنامه‌ای در این حوزه پیش بینی و طراحی کردید؟

محتشمی پور: واقعیت این است که ما ذخایر ذغال سنگ مان به لحاظ کیفی خیلی خوب نیست لذا نیاز به واردات ذغال سنگ با کیفیت داریم

.

 

 

 

 

 

.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *