مدارس، خط مقدم پیشگیری از اعتیاد

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، پلیس برای دومین سال متوالی طرح پاکسازی محیط‌های اطراف مدارس از مواد مخدر و معتادان را آغاز کرده است تا در کنار آگاهی بخشی به خانواده ها و نوجوانان خط مقابله با اعتیاد به محیط های پیرامونی فضاهای آموزشی منتقل کند.

 کاهش سن اعتیاد در دهه های اخیر در کشورهای مختلف جهان و از جمله ایران، نگرانی تصمیم گیران و متولیان امر مبارزه با مواد مخدر را به دنبال داشته و بر این اساس برنامه های مختلفی برای مقابله با شیوع استعمال مواد مخدر بین جوانان و نوجوانانی را در دستور کار قرار داده‌اند تا مانع گرفتار شدن آنان در دام اعتیاد شوند.

هرچند طبق اظهارات اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، میانگین مصرف موادمخدر و سن اعتیاد در ایران ٢۴ سال و در دنیا ١٩ سال است و نشان می دهد ایران در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به نقاط دیگر دنیا دارد اما نگران کننده تر از سن اعتیاد، سن مصرف انواع مخدرها در کشور است که اکنون از مرز ۱۵ سالگی عبور کرده به طوری که سال گذشته در گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر سن مصرف کنندگان مواد مخدر ۱۴ سال اعلام شده است.

این شاخص نشان می‌دهد که دانش آموزان بیشترین فراوانی را در این سن تشکیل می‌دهند و بازار اصلی توزیع کنندگان خرد و سوداگران مرگ محسوب می‌شوند. تنوع مواد مخدر و وجود بیش از یکهزار و ۸۰۰ نوع مخدر صنعتی و سنتی که حدود ۹۰ درصد آن صنعتی است، مزید بر فقدان تشخیص مناسب و پیچیده شدن آگاهی سازی نوجوانان نسبت به مصرف شده است.

سال گذشته یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه «گاهی اوقات کودکان امن‌ترین منابع برای توزیع مواد مخدر هستند» عامل اصلی تشدید مصرف مواد در نسل جدید را فضای مجازی و فقدان پیوست فرهنگی دانسته و گفته بود اعتیاد به مواد مخدر نظام آموزشی را مورد هدف قرار داده است تا نسل آینده کشور را از بین ببرد و در این مسیر قاچاقچیان بیشترین نقش را دارند.

 

 

 

گام نخست؛ کنترل نامحسوس

سال تحصیلی گذشته، طرح کنترل نامحسوس اطراف مدارس برای رهگیری خرده فروشان با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و فراجا انجام شد و امسال نیز اجرای آن در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا قرار دارد به طوری که سردار ایرج کاکاوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در واپسین روز شهریور امسال از اجرای طرح پاک‌سازی محیط‌های اطراف مدارس خبر داد و گفت: برخورد پلیس با خرده‌فروشان مواد مخدر به خصوص در اطراف مدارس قاطع خواهد بود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مقابله با فروش مواد مخدر در اطراف مدارس را در قالب اجرای طرح «آرامش در شهر» در سراسر کشور دانست و به نگرانی برخی والدین دانش آموزان از حضور معتادان متجاهر در اطراف مدارس اشاره کرد و افزود: با توجه به تقارن اجرای طرح آرامش در شهر با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و نیز نگرانی برخی از والدین، شناسایی مراکز و محیط های آموزشی قرارگرفته در نقاط آلوده به منظور پاک سازی آن نقاط از حضور معتادان متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر یکی از اولویت های اساسی این طرح می باشد.

طبق گفته پلیس مبارزه با مواد مخدر این طرح شامل محدوده مشخصی از مدارس سراسر کشور می شود که با فعالیت گشت‌های انتظامی و گشت های نامحسوس اجرایی خواهد شد.

طرح پلیس تمامی مراکز آموزشی را شامل می‌شود

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا درباره جزئیات این طرح گفت: طرح ارتقای امنیت سال تحصیلی شامل تمامی فضاهای آموزشی می‌شود تا پلیس در کنار دیگر نهادها به وظیفه ارتقای امنیت اقدام کند.

سرهنگ مهدی بهرامی افزود: برخورد با معتادان متجاهر و خرده فروشان در حاشیه محیط های آموزشی در جهت ارتقای امنیت فضاهایی که فرزندان مردم در حال تحصیل هستند، هر ساله از سوی پلیس پیگیری می شود.

به گفته او، هر ساله بیش از ۲ میلیون آموزش چهره به چهره و در چهار محور فضای آموزشی، محلات، خانواده و محیط های کار و کارگری آموزش توسط پلیس برگزار می‌شود تا سطح اطلاع و آگاهی عمومی را افزایش یابد.

وی تاکید کرد: محیط های آموزشی به دلیل حساسیت بالا و آسیب پذیری نوجوانان و جوانان خط قرمز پلیس مبارزه با مواد مخدر است و به همین جهت برخورد پلیس با توزیع کنندگان مواد و معتادان متجاهر سخت و قاطع خواهد بود. البته جمع آوری معتادان متجاهر در تمامی نقاط زندگی شهری و روستایی در حال انجام است که در حاشیه محیط‌های آموزشی به طور ویژه پیگیری می شود.

برخود انتظامی پایان کار نیست

حراست از محیط های آموزشی به طور حتم اثری مثبت بر امنیت دانش‌آموزان و راهی مهم برای سد کردن راه دسترسی آسان به فروشندگان مواد مخدر است اما همانطور که همواره کارشناسان و متخصصان مقابله با مواد مخدر تاکید کردند، اقدامات انتظامی تنها یک وجه از مقابله و پیشگیری بوده و مهم ترین فاکتور آگاه سازی و پیوست های فرهنگی است.

در همین زمینه معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تاکید کرد: در کنار انجام وظیفه پلیس در جهت مقابله و مبارزه با بلای مخدر، بیشترین نیاز ما آموزش و آگاه سازی است که نهادهای آموزشی نقش محوری دارند.

سرهنگ بهرامی با بیان اینکه پلیس ارتباط خوبی با آموزش و پرورش دارد افزود: با توجه به تنوع مواد مخدر و تبلیغات اغوا کننده در فضای مجازی، لازم است نسل جدید بیش از پیش آگاه و هشیار شوند و این مسئله بیش از هرجای دیگر در فضای آموزشی امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: پلیس بر اساس آسیب شناسی میدانی اغلب فضاهای آموزشی را برای مقابله با مخدر و معتادان را رصد و تحت پایش دارد اما اگر برخی مراکز آموزشی درخواست حضور پلیس را داشته باشند این امادگی در ما وجود دارد که به صورت گشت های ویژه امنیت محل را ارتقا بخشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *