اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس آخرین وضعیت سهام عدالت در کشور/ سهامداران به سود و سرمایه می رسند؟

خلیل بهروزی‌فر گفت: سهام عدالت حق‌الناس محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه از زمان اجرا تا کنون مسیر کجی را طی کرده است.

آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت سال ۹۹ تاکنون متوقف است به همین خاطر دارندگان این سهام از حق فروش و دریافت وجه نقد حاصل از فروش سهام عدالت خود محروم هستند.  طرحی تحت عنوان سهام عدالت از دولت نهم اجرایی شد که بنا داشت اقشار کم درآمد جامعه را در سهام‌داری شرکت های دولتی شریک کند و سهام شرکت هایی را به دهک های پایین تر جامعه واگذار کند که به نوعی سرمایه گذاری برای این اقشار به حساب بیاید. این طرح شامل سهام حدود ۵۰ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، که مجوز خصوصی‌سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را داشت، می‌شود. افرادی که سهام عدالت به آن‌ها تعلق گرفته جزو سهامداران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به عدد و ارقامی که منتشر شده است این افراد رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

خلیل بهروزی‌فر، نماینده مجلس در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: سهام عدالت حق‌الناس محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه از زمان اجرا تا کنون مسیر کجی را طی کرده است. نگاه دولت‌ها متفاوت بوده است به‌ویژه دولت یازدهم و دوازدهم دررابطه‌با سهام عدالت در حق سهام‌داران اجحاف کرده‌اند. مجلس یازدهم فراکسیونی تحت عنوان سهام عدالت تشکیل داد که هم هیئت‌رئیسه سهام عدالت و هم اعضای آن پیگیری‌هایی را در ارتباط با حق‌وحقوق مردم داشتند و ما مجموعه‌ای بودیم که پیگیری کردیم.

در این راستا آنهایی که متولی سهام عدالت بودند از وزارتخانه تا شرکت‌هایی که تخلف کرده بودند و تکلیف سود بسیاری از کارکرد شرکت‌هایی که مربوط به سهام عدالت بود مشخص نبوده است که به کجا می‌رفت و صرف چه چیزهایی می‌شد، درحالی‌که این شرکت‌ها جزو سهام عدالت بودند و مردم در آنها تحت عنوان سهام عدالت سهم داشتند؛ اما سهم سهام‌داران به آنها پرداخت نمی‌شد و یا سود حاصله شفاف نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *