مهندس فرهــی، رئیـس محیط زیست شهرستـان رودبار: مردم تفکیک زباله را از منازل آغاز کنند/ شهرداران و بخشداران پای کار مدیرت پسماند باشند

مهندس علی فرهی تکرمی ، رئیس محیط زیست شهرستان رودبار که ۳سال سابقه مدیریتی شهرستان را در کارنامه خود دارد در گفتگو با آوای جنگل به اهم فعالیت های انجام شده پرداخت و افزود: با توجه به اینکه شهرستان پهناور رودبار دارای ۲۸ هزار هکتار منطقه حفاظت شده سیاهرود،۵۶ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع جیرنده،اثر طبیعی سرو هرزویل، اثر طبیعی ملی سوسن چلچراغ اثر طبیعی ملی درفک با کمک کارشناسان ویگان حفاظت محیط زیست شهرستان حفظ و صیانت میشود جا دارد ازفرماندارمحترم و نماینده مردم شریف شهرستان رودبارجهت احداث محیط بانی و ایستگاه آتش نشانی برای حفاظت وحراست از جنگل های هیرکانی کمکهای شایانی نمودندواعتبار خوبی جهت احداث گذاشتندتشکر کنم

 

وی کفت طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از جمله تغییراتی که سال‌های سال مغفول مانده بود با توجه به کمبود اعتبارات بحث تجهیز ساختمان‌ اثرطبیعی ملی سوسن چلچراغ احداث بنامحیط بانی بود که در طی دو سال گذشته پیگیری‌های موثری انجام شد و در این زمینه ارتقاء موثری داشته ایم.

 

وی در ادامه افزود: همچنین بعد از بازنگری منطقه حفاظت شده سیاهرود بسیاری از تصرفات مناطق تبدیل به تصرفات سنواتی شده بود که در برخی موارد به آنها بی‌توجهی شده؛ در دستور کار این اداره قرار گرفت تا وضعیت آنها را بهبود بخشد.

 

بازنگری فهرست‌های مهمی مانند فهرست صنایع آلاینده و فهرست صنعت سبز که در طی سال‌های گذشته به صورت تکراری مطرح می‌شد، در دو سال اخیر در دستور کار قرار گرفت و با ابلاغ ملاحظات موثر برخی از صنایع آلاینده از فهرست خارج و به طبع آن شناسایی صنایع جدید دارای آلودگی با بررسی‌های دقیق صورت پیدا کرد

مهندس فرهی در ادامه خاطر نشان کرد: مهمترین برنامه در دست اقدام اداره حفاظت محیط زیست رودبار تکمیل ساختمان محیط بانی ایستگاه آتش نشانی منطقه حفاظت شده جنگلی سیاهرود می‌باشد که می‌تواند نقش مهمی را در کاهش تصرفات منطقه وارد شده حفاظت گونه های در حال انقراض، مقابله با قاچاق چوب و آتش سوزی جنگل‌های هیرکانی عنوان کرد. همچنین مسرانه این اداره برای افزایش بازدهی در تلاش برای جذب نیرو در بخش‌های محیط بانی و کارشناسی خود می باشد.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی وگروههای مردم نهادجهت حفاظت وهمچنین در جهت گسترش نظارت و اعمال سیاست‌های زیست محیطی از سایر برنامه‌های در دست اقدام می باشد.

وی در ادامه در خصوص اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از وقوع جرم گفت و تصریح کرد:

با نصب بنر در سطح روستاها با همکاری دهیاری و اعضای شورای اسلامی هر گونه ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده ممنوعه اطلاع رسانی شده است.

مهندس فرهی، عملکرد شهرداران در خصوص مدیریت پسماند را ضعیف برشمرد و ابراز کرد:

متاسفانه مدیریت شهری عملکرد بسیار ضعیفی در مقوله پسماند دارد.تفکیک ازمبداضعیف کارشده وپیگیر طرح مطالعاتی دو شهر منجیل و رودبار وسایرشهرهای رودبار جهت ساماندهی وضعیت فاضلاب، وجلوگیری از ورود آن به رودخانه سفیدرود درجلسه گارکروه پسماند باحضور فرمانداربه آبفا در دستور کار قرار دارد ومقرر گردید تصفیه خانه ایثارگران باسازی واجرایی گردد . تصفیه خانه شهرک صنعتی لوشان نیز که سالها به حال خود رها شده بود، با پیگیری انجام گرفته ودستور فرماندار ونماینده مردم فاز اول انجام و اجرای آن به مدت یک ماه به طور آزمایشی شروع شده است.

فاز دوم پروژه عظیم تصفیه خانه شهرک صنعتی لوشان نیز در دست اجرا می باشد.

 

رئیس محیط زیست شهرستان رودبار در ادامه گفت:

با توجه به شروع فصل زمان گاوبانکی که از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر، می باشد با هماهنگی دادستان محترم شهرستان رودبار باهمکاری خوب عزیزان نیروی انتظامی تمامی خودروهای افرود درمنطقه ییلاقی وکوهستان ممانعت بعمل می آید ، با توجه به ممنوعیت شکار و تا زمانی که سازمان محیط زیست مجوز شکار را اعلام نکند شکار ممنوع بوده و هر گونه شکار غیر مجاز توسط یگان محیط زیست برخورد خواهد شد،

پنج مورد رها سازی حیوانات بیمار پس ازتیمار و درمان در مناطق رهاسازی شده، کشف ۸ سلاح مجاز و ۵سلاح غیر مجاز از شکارچیان با همکاری نیروی انتظامی شهرستان پلیس اطلاعات و انتظامی ضبط طی صورتجلسه تحویل مقام قضایی گردیده است.

 

 

مهندس فرهی در ادامه خاطر نشان کرد : از مردم و خصوصا شهرداران، بخشداران، اعضای شورا و دهیاران خواست آموزش تفکیک زباله را جدی گرفته و در این راستا هر گونه آموزشی وهمکاری مدنظر است، محیط زیست شهرستان آمادگی این مهم را دارد. علی رغم اینکه طبق ماده ۷قانون مدیریت پسمانده،مدیران اجرایی پسمانددرشهر شهرداران و خارج از شهر مدیریت آن با بخشداران ودرروستا با دهیاران است و طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند،محیط زیست ناظر عالی بر اجرای این قانون میباشد اماما در کنار مردم واعضای گارکروپسماند هستیم تا بتوانیم گام بلندی را در این راستا برداریم.

ولی تا شهرداران و بخشداران همت نکنند این مهم میسر نخواهد شد.

وی از مردم خواست تفکیک زباله را از منازل شروع کنند،از شهرداران خواستاریم سطل های تفکیک زباله را در شهر نصب کنند تا مردم بتوانند زباله های تفکیک شده تحویل دهند و با بسته های تشویقی مردم را ترغیب کنن که علاقمند به تفکیک از مبداء شوند درخواست ما این است شهرداران شهرستان حداقل یک شهر این کار را به طور آزمایشی انجام دهند.

 

از مدیرکل محترم محیط زیست گیلان مهندس عشوری ومعاونین وروسای ستادی، دکتر عموپورفرماندار نماینده عالی دولت در رودبار ومعاونین محترم فرماندار، حاج آقا رستمی دادستان محترم شهرستان رودبار وقضات محترم، رئیس محترم دادگستری، دکتر چگینی نماینده محترم مردم شریف شهرستان رودبار،ائمه محترم جمعه وجماعات محترم واعضای محترم گارکروه پسماند وارباب جراید ورسانه وخبرنگاران عزیزو همه عزیزانی که جهت اعتلا وحفاظت از محیط زیست تلاش می کنن قدردانی می نمایم از مردم شریف انقلابی شهرستان وبخشهای تابعه که همکاری خوبی دارندکمال تشکر را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *