نگرانی زلنسکی از اختلاف در واشنگتن بر سر حمایت همزمان از کی‌یف و تل‌آویو

با آغاز عملیات غافلگیر کننده حماس علیه رژیم صهیونیستی و حملات سهمگین صهیونیست‌ها به غیرنظامیان فلسطینی در غزه، توجه غرب و آمریکا به سمت منطقه جلب شده و این امر می‌تواند به ضرر اوکراین باشد که برای اقدامات خود در برابر روسیه به شدت به کمک‌های غرب و به‌ویژه زرادخانه تسلیحاتی غرب وابسته است.

، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تنها چند ساعت پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جبهه مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای در حمایت از تل‌آویو و محکومیت شدید حماس منتشر کرد و از جهان خواست تا در برابر «تروریسم» بایستند.

زلنسکی چند روز بعد از آن و طی سخنرانی در مجمع پارلمانی ناتو، جایی که اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در حدود ۶۰۰ روز پیش مورد توجه قرار گرفته بود به واقعیت جدید اجتناب ناپذیری اشاره کرد که کشور خود با آن مواجه است و گفت «این روزها توجه ما روی خاورمیانه متمرکز است».

زلنسکی به‌رغم روابط پرتنش خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌طور پیوسته به حمایت از تل‌آویو ادامه داده و مکرراً بین آنچه حماس با صهیونیست‌ها انجام داده و آنچه علیه اوکراین صورت گرفته، ارتباط برقرار کرده است. او حتی از رهبران ناتو خواست تا با سفر به سرزمین‌های اشغالی حمایت خود را از اسرائیل نشان دهند.

سخنرانی زلنسکی در مجمع پارلمانی ناتو

ب رئیس‌جمهور و مردم اوکراین مشتاقانه امیدوارند که بحران امنیتی جدید جهان، یعنی شروع یک جنگ جدید در منطقه غرب آسیا به مانع دیگری در تلاش‌های اوکراین برای عقب راندن روسیه تبدیل نشود.

شبکه آمریکایی مدعی شده است: اکنون به نظر می‌آید که جنگ بین اسرائیل و حماس هدیه‌ای برای روسیه است که روز هفتم اکتبر، یعنی تولد «ولادیمیر پوتین» آغاز شد. پوتین که در سال‌های اخیر ‌روابط خود را حماس گسترش داده حمله این گروه به اسرائیل را «نمونه‌ای از شکست ‌سیاست‌های ایالات متحده در منطقه» دانست و برنامه‌های تلویزیونی روسیه، آمریکا و اسرائیل را به سخره گرفتند.

پوتین همچنین در گفت‌وگو با رهبران منطقه گفت که نگران افزایش فاجعه بار تعداد تلفات غیرنظامیان در غزه است.

«کنستانتین گاوریلوف» دیپلمات روس در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا تاکید کرد که این بحران تأثیر مستقیمی بر عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین خواهد داشت. او گفت: اذهان حامیان مالی اوکراین به دلیل درگیری در اسرائیل منحرف خواهد شد و میزان کمک‌های نظامی کاهش خواهد یافت. در نتیجه ممکن است روند عملیات به شدت به نفع روسیه تبدیل شود.

در این میان، مقامات آمریکایی تلاش کرده‌اند انکار کنند که حمایت از اوکراین با بسیج شدن ایالات متحده برای حمایت از رژیم صهیونیستی آسیب خواهد دید. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید هر ۲ جنگ برای امنیت ایالات متحده حیاتی هستند و «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده نیز به وزرای دفاع ناتو اطمینان داد که «ما می‌توانیم و در کنار اسرائیل خواهیم بود، حتی همان‌طور که در کنار اوکراین هستیم.»

جنگ اوکراین

این موضوعات، به وضوح هدف دولت بایدن است اما واقعیت این است که هرج و مرج در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان، تخصیص بودجه را بسیار دشوارتر می‌کند و نمایندگان جمهوری‌خواه، در حالی که به شدت از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، در خصوص کمک به اوکراین اختلاف‌نظر دارند.

این، همچنین دلیل دیگری برای رضایت پوتین و یکی از نگرانی‌های زلنسکی است، زیرا نیروهای اوکراینی برای نبرد زمستانی آماده می‌شوند.

شبکه سی‌ان ان مدعی شده منافع احتمالی حملات حماس به رژیم صهیونیستی برای روسیه به حدی مشهود است که برخی گمانه‌زنی می‌کنند که مسکو در آن نقش داشته است و به روابط مستحکم روسیه با ایران و همچنین سفرهای متعدد مقامات حماس از سال ۲۰۲۰ به مسکو اشاره می‌کنند.

«الکساندر بن زوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو به یک روزنامه محلی گفت: ما به هیچ وجه معتقد نیستیم که روسیه در آن (حمله حماس) دخالت داشته است. این ایده کاملاً مزخرف بود.

روز دوشنبه و در حالی که صهیونیست‌ها هنوز در داخل اراضی اشغالی با نیروهای حماس می‌جنگیدند، یکی از مقامات حماس به تلویزیون روسیه رفت و بر حمایت مسکو تاکید کرد. «علی برکه» رئیس روابط ملی حماس در خارج از فلسطین با اشاره به روابط دوجانبه سودمند آن‌ها گفت: آن‌ها با ما همدردی می کنند. روسیه خوشحال است که آمریکا درگیر جنگ فلسطین است. این فشار بر روس‌ها در اوکراین را کاهش می‌دهد، بنابراین ما در میدان نبرد تنها نیستیم.

عملیات طوفان الاقصی

سی‌ان‌ان مدعی شده «هر طرفی در آموزش، طراحی و اجرای حمله حماس به اسرائیل دستی داشته باشد شکی نیست که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، دست کم در کوتاه مدت به شدت به نفع او و موافق کمپین مسکو علیه اوکراین بوده و چالش‌های بسیار جدی جدیدی را برای کی‌یف ایجاد کرده است».

به‌ علاوه، اگرچه تاکنون ناتو قاطعانه از تل‌آویو حمایت کرده اما «همان‌طور که دشمنان روی واکنش اسرائیل حساب می‌کنند که منجر به واکنش متقابل شود و احساسات ضد اسرائیلی را برانگیزد و اگر افکار عمومی کشورهای عضو ناتو علیه اسرائیل روی بیاورند و اختلافات داخلی به وحدت ناتو آسیب بزند، روسیه نیز می‌تواند سود ببرد».

اما زلنسکی برای شکست روسیه و نجات اوکراین به حمایت مستمر غرب، به ویژه از سوی ایالات متحده، کشوری با بزرگ‌ترین و قدرتمندترین زرادخانه جهان نیاز دارد.

سوال این است که آیا این زرادخانه و منبع اتکا برای اوکراین می‌تواند نه تنها در برابر نابسامانی‌هایی که گریبانگیر حزب جمهوری‌خواه آمریکا شده بلکه در مقابل تعهد ایالات متحده به حمایت از رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین متحدش در غرب آسیا، منطقه‌ای که همچنان ناآرام‌ترین منطقه جهان است، مقاومت کند.

رسانه آمریکایی در پایان نوشته است: این ۲ جنگ، بین روسیه و اوکراین و بین اسرائیل و حماس بسیار متفاوت هستند. شرایط هر درگیری و عناصر کلیدی آن‌ها بسیار متفاوت است اما قابل توجه است که هر ۲ مورد پتانسیل گسترش به روش‌های فاجعه‌بار را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *