دکتر مهدویان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار : شهرستان رودبار دارای حدود۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین است از مدیران ارشد محترم و زحمتکش رودبار، تقاضای تخصیص اعتبار و بودجه شهرستانی داریم

دکتر مهدویان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار در گفتگو با ما به مناسبت گرامی داشت هفته دامپزشکی ابراز کرد: حیطه کاری ما بیشتر در مقوله پیشگیری و نظارت بهداشتی بوده است. بخش خصوصی از اوایل دهه ۷۰ کم کم در حیطه دارو و درمان شروع به فعالیت کرد. بر اساس مصوباتی که در واقع در حیطه درمان بود، رفته رفته درمان را به بخش خصوصی واگذار کردند و در حال حاضر اکثر نقاط کشور بخش خصوصی در زمینه درمان فعالیت دارند.

 

وی در ادامه تشریح کرد: در شهرستان رودبار چهار یا پنج مورد مرکز درمانی داشتیم که در تمامی موارد شامل زمینه های درمان،واکسیناسیون دام بزرگ و کوچک همکاری می کردند اما با گرانی دارو و فشاری که به بخش خصوصی وارد شد، تامین هزینه ها و همچنین مخارج بالا و بالا رفتن قیمت ها و حذف بعضی از یارانه ها و مورد اخیر مشمول شدن مالیات ارزش افزوده به خدمات این بخش که می تواند موجب بدتر شدن وضعیت خدمات رسانی همکاران فعال در این بخش شود و این حضور در شهرستان رودبار کم رنگ تر خواهد شد. به طوری که هم اکنون در حال حاضر از آن پنج یا شش تا مرکزی که قبلا فعال بودند فقط یک مرکز فعال است.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار از مشکلات و دغدغه های همکاران خود گفت و خاطر نشان کرد:

 

واکسیناتورهای دامپزشکی ما باتوجه به هماهنگی قبلی به روستا مراجعه می‌کند. با توجه به گستردگی شهرستان رودبار و پراکنده بودن جمعیت، این مسیری که دامپزشکی باید طی کند حائز اهمیت است، گاها علی رغم هماهنگی با اهالی،پس از مراجعه دامپزشکی،متوجه می شود که دام ها رها شده و واکسیناسیون به تاخیر می افتد. توان بخش دولتی و امکانات آن مثل سابق نیست. کمبود نیرو و فرسوده بودن وسایل نقلیه دولتی مزید بر علت است و با چالش مواجه می شویم که جا دارد ضمن تشکر از مدیران ارشد شهرستان رودبار، درخواست تخصیص بودجه از محل اعتبارات شهرستانی بابت تجهیز امکانات برای دو پست بره سر ، جیرنده و همچنین ساختمان اداری رستم آباد را داریم.همه بودجه ها به صورت استانی تعلق می گیرد که این مهم صرفا جهت تعمیرات ارائه می شود و ما برای نگهداری دو پست و همچنین تجهیز ومبارزه با بیماری های دام ومشترک بین انسان ودام نیازمند به بودجه شهرستانی هستیم.

دکتر مهدویان افزود: از دهه ۹۰ بدلیل فشار های مالی، همکاران در بخش خصوصی کم کم تمایلشان را در بحث درمان دام های روستایی ازدست دادند و بیشتر به درمان حیوانات خانگی سوق پیدا کردند.

 

این مهم در صورتی است که درحال حاضر کار بخش دولتی بیشتر در حیطه پیشگیری و نظارت و کنترل فراوده های خام دامی و قرنطینه است.

 

تمام انرژی مان را در این زمینه گذاشته ایم که بتوانیم با کمترین امکانات، به نحو احسن موارد را کنترل کنیم. سر کشی از مراکز عرضه فراورده خام، کشتارگاه،سردخانه ها ،کارخانه های خوراکی دام ،استخر های ماهی، پرورش دام، واکسیناسیون دامها که گاها سه چهار بار در سال تکرار می شود( تب برفکی،طاعون گوسفند و بز ،بیماری های علامتی) و …

 

رودبار، بزرگ ترین شهرستان استان گیلان است‌ که‌ دارای دومین جمعیت دامی استان است

 

در پایان از مردم فهیم شهرستان رودبار تقاضا داریم، ۵زمانی که با دام بیمار مواجه می شوند،از خود درمانی ومراجعه به افراد ودرمان گران غیر مجاز دام پرهیز و این مقوله را به دامپزشک محول کنند . همچنین در تاریخی که اعلام واکسیناسیون دام می شود،از رها سازی دام خوداری کنند تا در زمان معین،دامها واکسینه شوند و با همکاران ما همکاری لازم را داشته باشند.

 

جا دارد از تلاش های بی شائبه مدیر محترم استانی، معاونت ها، فرماندار زحمتکش، نماینده محترم مردم شریف شهرتن رودبار، شوراها، دهیاران و تمام همکارانم که با تعصب و غیرت،همیت خود را برای خدمت به شهرستان وسیع رودبار گذاشته اند تشکر و قدردانی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *