قارچ خودرو و فله‌ای مصرف نشود

کارشناس دارویی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: شهروندان برای جلوگیری از مسمومیت، از مصرف قارچ‌های خودرو و فله‌ای خودداری کنند.

شیرین ورقی  افزود: با شروع فصل بهار و ایجاد شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

وی گفت: برای مقابله با مسمومیت قارچ‌های سمی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت بخصوص قارچ‌های روییده شده در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری شود.

وی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

ورقی اظهارداشت: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ و مجوزی برای استفاده انسانی نیست.

وی افزود: برخی افراد از روش‌ها و معیارهای سنتی مثل تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش آن برای تشخیص سمی بودن استفاده می‌کنند که معیار علمی و صحیحی برای این تشخیص نیست.

کارشناس دارویی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان داشت: برخی از سم‌های موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

وی افزود: مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی منجر به نارسایی حاد کبدی و حتی مرگ تعدادی از هموطنانمان در سال‌های گذشته شده است لذا شهروندان با مشاهده علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال پس از پنج الی ۱۲ ساعت از مصرف قارچ‌های خودرو، شخص مسموم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و خانواده تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند خریداری و مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *