گفتگوی اختصاصی با دختران موفق شهرستان رودبار/ دختر امروز، دیگر آن موجود ضعیف و نیازمند با باورهای غلط دیروز نیست

 

اختصاصی آوای جنگل / فرشته بریدک

اشاره :

یکی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است . در عصر کنونی که در جامعه غربی در اوج بهره کشی از زنان و دختران تلاش می کند با قانونمند کردن ضد ارزش های خود برای دیگر جوامع وفرهنگ ها ، فشارهای فراوانی را به خصوص بر مسلمانان وارد سازد توجه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان بسیار با اهمیت به نظر می رسد.
روز ملی دختران، روز همزبانی، هم دلی، همنوایی، همبستگی دختران ایران است. این حقیقتی است که فواید دختران از دو انگشت دست همه مردم دنیا بیشتر است.
پیامبر اعظم (ص) فرمو دند: هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده او ، برکت بخش به او آمرزنده او خواهد بود.
نهال اسلام در زمانی جوانه زد که مردمان زمانش ، جا هلانه ارزشی برای زن دختر قا ئل نبودند؛ همان زنانی که وجودشان مقدمه پدید آیی مردان بود دراین زمانه دشوار فرهنگی یکی از اهداف اساسی رسالت پیامبر اعظم (ص) تفسیر پندارها بود.
بدون تردید ، توجه به اهمیت و ضرورت این روز فرصت های آن ، همچنین دقت به وضعیت دختران در جامعه که برای اصلاح و بهبود آن به عزم و اهتمام ملی نیاز است می تواند از روز ملی دختران ، فرصتی مغتنم برای کار جمعی در مورد دختران بسازد که زمینه حرکت های بزرگ ، تغییر ، تحولات درخشان برای توسعه و بهبود در زندگی دختران را فراهم نماید.
براین اساس ، مهم ترین ضرورت های انتخابات روز ملی دختران احیاء و بهبود تقویت ارزش های فرهنگی ،اجتماعی مطلوب دختران بهبود وتوسعه سلامتی روانی و اجتماعی دختران است.
به مناسبت میلاد حضرت معصومه روز ملی دختر و دهه کرامت من باب سخن را با چند تن از دختران موفق شهر شکوفه های زیتون شهرستان رودبار آغاز می کنم که ما حصل آن را در ادامه خواهید خواند.
دخترانی که برای رسیدن به قله موفقیت سربلند مثل کوه استوار ایستاده اند وبا دلی پر از امید برای رسیدن به هد فشان گام بر می دارند . با آرزوی مو فقیت برای همه دختران سرزمینم ایران

با تلاش و پشتکار به آنچه اراده کنید خواهید رسید

سارا نوری سرخنی دانشجوی دکتری تربیت بدنی وعلوم ورزش ، مدرس دانشگاه ویکی از مربیان توانمند شهرستان رودبار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من در یک خانواده ورزشکار بزرگ شدم چون پدرم یک مربی برجسته در رشته کشتی و برادرانم از قهرمانان پرافتخار و مطرح درسطح بین المللی بودند من نیز به ورزش گرایش پیدا کردم و با حمایت پدرم توانستم از سال ۸۲ تا کنون در رشته هایی چون ژیمناستیک ایروبیک و بدنسازی و یوگا به عنوان مربی در شهرستان رودبار فعالیت داشته باشم و همچنین بعنوان مدرس در دانشگاه مشغول به تدریس هستم.
وی افزود: با تلاش و پشتکار می توان به موفقیتهای زیادی دست پیدا کرد، دختران با سعی و تلاش می توانند آینده سازان فردای خود و نسل های بعد خود باشند.
این مدرس دانشگاه گفت: دختران باید جایگاه ویژه خود را در جامعه بشناسند وبرای رسیدن به اوج کمال از تلاش دست نکشند
وی افزود: امروزه خانواده های فرهیخته به این باور رسیده اند که جنسیت ملاک موفقیت نیست وهرکسی با توجه به پشتکار و خودباوری می تواند برای آینده ی خود بهترین ها را رقم بزند.

وی اظهار داشت : در کشور ما خیلی از دختران در رشته ورزشی، تحصیل، کار و حتی کارآفرینی افتخارات زیادی را بدست آوردند و با توجه به محدودیتهایی که برای آنان است فعل خواستن را صرف کرده اند به همه ثابت کردند که می توانند .
خانم نوری از خانواده ها خواست تا مشوق وپشتوانه محکمی برای شکوفایی استعداد فرزندان خود چه دخترو چه پسر باشند چون خانواده محمکترین ستون برای ایستادن در جایگاه ها و میادن مختلف هستند.
وی در ادامه گفت:هر انسانی باید تلاش کند به بهترین جایگاه که خودش را لایق آن می داند دست پیدا کند. در پایان از تمامی عزیزانم که همواره یاری گر و پشتیبان من بودن تشکر و قدردانی می نمایم.

خودتان را به همه ثابت کنید

زهرا ولیزاده یکی از دختران شهر شکوفه های زیتون و امدادگرجمعیت درهلال احمر رودبار دراین گفتگو گفت:
من از کودکی علاقه مند به کمک دیگران بودم و پیام هایی که درمورد هلال احمر، نوع بشردوستی ، کمک به دیگران بود را پیگیری کردم تا اینکه به مرورزمان اشتیاقم برای عضویت در این امر خدا پسندانه بیشتر شد و از سال ۸۵ به عضویت هلال احمر در آمدم در حال حاضر به عنوان امدادگر داوطلب در این عرصه مشغول فعالیت هستم.
این بانوی امدادگر اظهار داشت: اهمیت به وجود دختردرخانواده واجتماع باید مورد توجه قرار گیرد چرا که
شان و منزلت دختران در جامعه اسلامی مورد بی توجهی قرار گرفته وآنچه که درخور زنان و دختران ما است در جامعه امروزی عملی نمی شود.
زهرا ولیزاده با تاکید براینکه به جایگاه دختران در جامعه اهمیت داده نمی شود گفت: خیلی از دختران موفقی در جامعه وجود دارند که در برابر مشکلات عام جامعه و خانواده مظلوم هستند و با تمام قوا مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارند تا به نقطه عطف خود باوری برسند.
وی افزود: ما در کشور ایران هم آزادیم هم امنیت داریم و به معنای واقعی این آزادی و امنیت را مدیون خون پاک شهدا هستیم.
این بانوی امداد گراز مسئولین خواست اجازه فعالیت در همه عرصه ها به دختران داده شود تا بتوانند توانایی خود را به همه ثابت کنند وبا حفظ کرامت انسانی و متانت دخترانه الگوی خوبی برای نسل آینده باشند.
خانم ولیزاده تصریح کرد : شان و منزلت زنان و دختران دلخوش تعصب ها و جهالت های مردانی است که بدون هیچ بهره ای از اخلاق اسلامی، حقوقی را که از سوی شرع برای مدیریت و هدایت خانواده به آنها ارزانی شده است ، دستاویزی برای ظلم مضاعف به زنان و تحقیر آنها قرار می دهند.

برای رسیدن به رشد و بالندگی فردا که هیچ چند دقیقه ای هم دیر است

سادات حسن پور از دیگر دختران موفق شهر شکوفه های زیتون فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در گفتگو با خبرنگار هفته نامه آوای جنگل گفت: من از ابتدا به رشته ام علاقه داشتم و به حمدالله در همین رشته مشغول به کار هستم.
وی افزود: روز ملی دختر رویدادی تآثیر گذار برای دختران ‌کشور ما است که حس خوب و انرژی مثبت به همراه دارد و این حس خوب می تواند زمینه های انگیزشی برای پیشرفت و ارتقاء روز افزون برای دختران فراهم کند.
خانم حسن پور ادامه داد: با توجه به افتخاراتی که دختران امروز ما در جامعه کسب کرده اند شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه به سمت وسویی می رود که دید مثبت و بهتری به دختران دارند‌.
وی گفت: دختران ما اگر می خواهند در زندگی آرامش روحی داشته باشند و زندگیشان پر از زیبایی و موفقیت باشد فردا که هیچ ، چند دقیقه هم دیره، همین الان باید کمر همت ببندند وبرای رسیدن اهداف خود تلاش کنند.
وقتی که جامعه این اجازه را به شما می دهد که بتوانید استعداد ها و توانمندیها ی خود را به منصحه ظهور برسانید پس باید ازاین فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرید.
سادات حسن پور ادامه داد: برای رسیدن به قله موفقیت باید صبر و تحمل داشت و با برخورد هر موانعی نباید ایستاد و از تلاش دست کشید به عقب برگشت ، چرا که هر کاری سختی های خودش را دارد و این بستگی به خود فرد دارد که چقدر پشتکار وهمت داشته باشد . در جامعه امروز نسبت به چند دهه قبل زمینه های پیشرفت برای دختران نیز در شرایط عدالت محوری بهتری برقرار است ، اما همچنان گاهی دیدگاه های جنسیتی مبنی بر عدم توانایی دختران می تواند آنها را از مسیر مورد نظر دلسرد کند.
وی افزود: چیزی که در حال حاضر نسل جوان ما را نگران می کند شرایط فعلی جامعه است، دختران مان نیز مانند هر فرد دیگری در جامعه آرزوی اشتغال و رفاه اجتماعی را دارند به گونه ای که خود و خانواده هایشان به آسایش نسبی بهتری دست یابند.
حسن پور ادامه داد: دیدگاه خانواده نیز نسبت به توانمندیهای دختران تغییر کرده است و به این باور رسیده اند که دختران نیز می توانند با تکیه به بازوان خود در مسائل و مشکلات یاریگر خانواده خود باشند.
وی درپایان گفت : امیدوارم روزی برسد که دختران سرزمینم توانمندیهای خود باور داشته و به بالاترین درجه موفقیت در جامعه دست یابند.

خانواده میتواند بهترین حامی باشد


مریم همتی یکی دیگر از دختران قطعه شهرستان رودبار در این زمینه گفت: بدون تردید، توجه به اهمیت و ضرورت دختران در جامعه که برای اصلاح و بهبود آن به عزم و اهتمام ملی نیاز است تا فرصتی مغتنم برای کار جمعی در مورد دختران گرفته شود که زمینه های حرکت های بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی آنان را فراهم می نما ید.
وی با اشاره به روز ملی دختر که در تقویم نام گذاری شده است گفت: این فرصتی است که شاید لازم بود خیلی پیش از اینها اتفاق می افتاد و اکنون که زمینه آن فراهم شده است ، بی توجهی به آن ، با توجه به سرعت تحولات حوزه مسائل زنان و دختران ممکن است زیا ن های فرهنگی اجتماعی بزرگی را به همراه داشته باشد.
خانم همتی به ویژگیهای دختران اشاره کرد و گفت: این محدودیت برای دختران ایجاد شده است که در هر شغلی نمی توانند ورود کنند و اگر حامی و پشتبانه نداشته باشند نمی توانند به خواسته های خود دست یابند.
وی افزود: نقش دختران در جامعه ایران به دلیل داشتن تفکر چند بعدی، درحال پررنگ شدن است، اگر آنها بتوانند برروی استعداد ها ی بالقوه خود تمرکز بیشتری داشته باشند به طور حتم در آینده ای بسیار نزدیک می توانند لیاقت خود را به همه نشان دهند.
همتی ادامه داد :هنوز در جامعه دختران را ضعیف می دانند و به باورها و استعدادهای آنان اهمیت داده نمی دهند. پس همان طور که به نیازهای پسران اهمیت داده می شود به نیازهای دختران نیز باید اهمیت داده شود تا بتوانند توانایی خود را آن طور که باید در جامعه تداعی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *