مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان: ورود تورهای غیر مجاز به استان یک معضل است

اختصاصی آوای جنگل / کیوان اسدی

نشست فعالان بخش گردشگری و صنایع‌دستی با حضور حلاج‌ پور مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، امام جمعه رودبار، چگینی نماینده، ضیایی فرماندار، عزیزپور رئیس میراث فرهنگی، حیدری رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، سرهنگ حاجی‌پوررئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان رودبار و جمعی از فعالین این حوزه برگزار شد.
مسعود حلاج‌ پور با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان رودبار در حوزه‌های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مقدمه افتخار مردم شمال فرهنگشان است و شهرستان رودبار علاوه بر پیشینه فرهنگی و تاریخی پتانسیل بسیار خوبی درزمینه‌های گوناگون خصوصا گردشگری دارد و توسعه آن در گرو همکاری دستگاه‌های اجرایی است.
او با تاکید بر توسعه گردشگری در شهرستان رودبار افزود: یکی از آسیب‌های گردشگری در استان گیلان فعالیت‌ تورهای غیرمجازا ست که در ماه گذشته باعث خسارات جانی و‌مالی بسیاری شده است اما نظارت‌های خوبی در حال انجام است و به شدت با گروه‌های گردشگری غیرمجاز برخورد می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی اظهار داشت : مردم ایران در انتخابات و در برخی دیگر از رویداهای دیگر ارادت خود را به همه نشان دادند و ثابت کردند که پایبند نظام و جمهوری اسلامی هستند و با حضور پنجاه میلیونی در مراسم شهادت سردار بزرگ آب پاکی را بروی دستان نا اهلانی که فکر می کنند که می توانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند ریختند که این حضور در تاریخ کره زمین بی نظیر بود، همین مردم هستند که امروز مهمان ما می شوند و از سراسر کشور به استان ما مسافرت می کنند . پس باید بسترهای گردشگری و رفاهی با تمام امکانات برای آنها فراهم شود.
حلاج پور با اشاره به قدمت میراث شهرستان رودبار گفت : در پهلوی اول و دوم وزارت امور خارجه نیمی از میراث توسط اجنویان به غارت برده شد اما به همت یک باستان شناسی که به رودبار آمده بود جام مارلیک کشف شد و از همان زمان و تایید جمهوری اسلامی ایران سند چراغ علی تپه به میراث فرهنگی تعلق گرفت.
وی به ثبت اثر جنگلهای هیرکانی اشاره کرد بیان داشت: قدیمی ترین جنگلهای جهان متعلق به ۴۰ میلیون سال پیش است ؛ جنگلهای هیرکانی استان گیلان وچندشهر دیگر به خاطر اعتدال کاسپین محفوظ مانده که ۱۲ سایت آن حفظ وثبت شده است
و خوشبختانه سه سایت متعلق به استان گیلان و یک سایت متعلق به شهرستان رودبار می باشد.
این مسئول میراث فرنگی ادامه داد : ما برای جنگلهای هیرکانی برنامه ریزی کرده ایم و در حوزه گردشگری تورهای تفسیری وفرهنگ هیرکانی را در دست اجرا داریم.
مدیر کل میراث فرنگی خانه مسا فرها را یک معذل جدی در استان عنوان کرد افزود: ممکن است در یک سفر سیل عظیمی از جمعیت وارد استان شود و ما با کمبود هتل و خانه مسافر مواجه شویم اما خوشبختانه در شهرستان رودبار هتل زیتون افتتاح شد که به اندازه بضاعت مردم این شهرستان توسعه ایجاد خواهد کرد.
وی بیان داشت : شهرستان رودبار ۲۲ مدرسه خالی دارد و ما آمادگی داریم از این مدارس برای تشکیل کارگاه های تخصصی صنایع دستی استفاده کنیم به خاطر اینکه محل تردد و ورودی استان است می تواند مهم ترین درگاه زنجیره ای عرضه فروش محصولات تولیدی این شهرستان باشد.
حلاج پور گفت: به اقامتهای بوم گردی، سفره خانه های سنتی، افتتاح موزه زیتون در تابستان ۹۹، آب گرم سنگرود و دیگر مسائل بوم گردی مربوطه با برنامه ریزی دردست اقدام است در پایان از دولت مردان می خواهم که با تخصیص اعتبار برای انجام هرچه سریعتر برنامه های اجرایی یاریگر ما باشند.

جذب سرمایه گذار می تواند باعث رونق اقتصادی شود

عزیزپور رئیس میراث فرهنگی شهرستان رودبار:

ظرفیت بالای شهرستان با وجود مناطق بکر گردشگری باعث شده تا سرما یه گذار در شهرستان ورود کند و پروژه هایی در دست اجرا داشته باشد.
وی از آمادگی پکیج ها یی برای جذب توریست و گردشگر مانند قایق سواری سد منجیل تا سد سیاه رود ، آب گرم سنگرود، استخر طبیعی ویسان بره سر، پل معلق حشمت آباد به طالکوه، استخر طبیعی کلیشم ، جزیره سد منجیل، فروشگاه نمایشگاهی در خروجی آزاد راه شهر لوشان اشاره کرد و گفت: هدف از آمادگی این پکیج ها جذب سرمایه گذار و یا بخش خصوصی در شهرستان است چرا که ورود سرمایه گذار برای اجرای این طرحها می تواند خروجی خوبی هم از نظر درآمد زایی وهم ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.

ساماندهی رودخانه سفید رود و جزیره منجیل جذب گردشگر و رونق اقتصادی رابه همراه خواهد داشت.
محمد صالح ضیایی فرماندار رودبار در طی سخنانی به آثار ملی و طبیعی شهرستان رودبار چون گل سوسن چلچراغ ، یخچال طبیعی درفک، سرو هرزویل، غار دربند رشی، جام مارلیک و دیگر آثار ثبت شده اشاره کرد ، گفت: شهرستان ما آثار و تفرج گاها، جنگلها ، مناطق گردشگری خوبی را دارا می باشد که باید به توریست و مسافرانی که وارد شهرستان می شود شناسانده شود.
فرماندار از راه اندازی نشدن سایت موزه مارلیک و موزه ملی زیتون ابراز نگرانی کرد اظهار داشت: قرار براین بود که موزه ملی زیتون که در بهمن ماه افتتاح شود ولی این امر محقق نشد و هنوز در بلاتکلیفی مانده است. به همین منظور اگر وزیر کشور برای افتتاح حضور پیدا نکند ما مجبوریم از استاندار یا روسای محلی استفاده کنیم.
وی یکی از خواسته های مردم شهرستان رودبار را ساماندهی رودخانه سفید رود و تبدیل جزیره منجیل به منطقه گردشگری عنوان کرد افزود: انواع قومیت ها، گویش ها آداب و روسوم در شهرستان وجود دارد که زبانزد خاص و عام است ، مردمانی با این اصالت که سالیان دارازی در کنار هم زندگی می کنند. جاذبه های گردشگری ، مکانهای تاریخی و زیبا جنگلها و مراتع مرتفع و تمام پتانسیل های موجود برای رشد و توسعه در شهرستان رودبار وجود دارد که برای اجرا و ساماندهی نیاز به حمایت استان و جذب سرمایه گذار است.

باید محیط های مفرح و شاد برای مسافر ایجاد کرد

حجت السلام و المسلمین سید محمدی امام جمعه رودبار:

امام جمعه رودبار شادی و تفریح را در چار چوب قانون دانست و گفت: اسلام با شادی موافق است در صورتی که موازین قانونی رعایت شود. وی خاطر نشان کرد: ۳۹ میلیون مسافر از شهرستان عبور می کنند و ما نمی توانیم ۵ میلیون را در شهرستان نگه داریم . که این امر بی مهری های استان را پی دارند در نهایت کم لطفی به شهرستان است.
وی افزود : با حفظ آداب و روسوم ترانه های محلی، بازی های بومی فرهنگی می توان ثبت ملی کرد یا به مسافران آموزش داد تا برای نسل آینده باقی بماند که این نشان از کم کاری است.

امام‌جمعه رودبار با بیان اینکه اسلام دین همه زوایای زندگی است گفت: باید از مسافر استقبال کرد و محیط مفرح و شاد برایش ایجاد نمود.
وی افزود : نباید اجازه دهیم برخی از افراد سود جو برای تهیه فیلم به شهرستان بیایند چرا که این یک تهدید است کسانی که رعایت نمی کنند و تخلف می کنند به شهرستان و مردمش توهین کرده اند.

یکی از راههای کسب درآمد ایجاد زیر ساختها و مراکز دیدنی آن منطقه در کشور است
دکتر چگینی نماینده منتخب مردم شهرستان رودبار:

دکتر چگینی نماینده مردم رودبار در این همایش با باتوجه به اینکه ۳۵ در صد از منابع کشور از طریق خدمات جذب می شود گفت: بسیاری از کشورهای دنیا بخش مهمی از بودجه و منابع خود را از طریق گردشگری تامین می کنند .
وی افزود: شهرستان رودبار با توجه به شرایط وسیعی که دارد ۷۲ اثر ثبت شده و پنج اثر طبیعی و ملی را به خود اختصاص داده است.
دکتر چگینی سه بخش اساسی بخشهای گردشگری چون نوده فاراب، خورگام، رحمت آباد و بلوکات و بخش مرکزی را از مناطق منحصر به فرد و گردشگر پذیر شهرستان دانست و گفت: تا زمانی که رویکرد ما داخلی نباشد و دولت مردان ما به داشته ها و منابع ملی توجه نکنند ما هرگز نخواهیم توانست استقلال کشور را به جایگاهی که می خواهیم سوق دهیم.
وی از مسئولین استانی خواست به مسائل داخلی بیشتر اهمیت دهند و بخش گردشگری و بوم گردی را برای ایجاد اشتغال و تولید رونق اقتصادی تقویت کنند.
نماینده عالی دولت تصریح کرد: شهرستان رودبار نود و نه نیم درصد رفت و آمد از جاده های شمال از همین منطقه عبور می کنند که با توجه به سطح اشتغال وبی کاری که در این شهرستان وجود دارد می تواند محور گردشگری مهم محسوب شود. همچنین شهرستان رودبار به عنوان دومین شهر صنعتی و منابع ملی و گردشگری ۲۰ درصد از منابع استان را به خود اختصاص داده نباید مورد بی مهری قرار گیرد و سهم شهرستان رودبار باید مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *