دستیابی راه جدید محققان گیلانی درخصوص پیشگیری از بیماری کووید ۱۹

دانشیار ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به طراحی و تولید یک کاندید واکسن علیه ویروس کرونا، از دستیابی راه جدیدی در خصوص پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

دکتر رضا جعفری شکیب با اشاره به طراحی، بیان و تخلیص واکسن جدید چند اپیتوپی علیه COVID-19 و ارزیابی پاسخ ایمنی نسبت به آن در موش”BALB/c  اظهار کرد: این طرح تحقیقاتی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: در این بررسی، مطالعه مدل کامپیوتری دقیق و جامعی بر روی سه پروتئین مهم ویروس کرونا به نام های پروتئین نوکلئوکپسید (Nucleocapsid)پروتئین پوشش ویروس (Envelope) و پروتئین اتصالی ویروس (Spike) انجام شد.

جعفری شکیب یادآور شد: با توجه به اینکه هم پاسخ ایمنی هومورال و هم سلولی در حذف موثر عوامل عفونی نقش بسزا و مکملی دارند، بخش هایی از این سه پروتئین که دارای بیشترین نواحی قابل شناسایی توسط لنفوسیت های T و B بودند، به عنوان کاندید واکسن انتخاب شدند.

دانشیار ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با تولید این پروتئین نوترکیب و انجام تست های تاییدی تکمیلی، گام جدید در جهت پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *