فعال، کارشناس امور جوانان وبانوان : حفظ فرهنگ عفاف وحجاب نیازمند حرکتی پویا وهدفمند است

فرشته بریدک / اختصاصی آوای جنگل

گلدخت فعال مسئول امور جوانان وبانوان در مورد عفاف وحجاب گفت: حفظ فرهنگ عفاف وحجاب نیازمند حرکتی پویا وهدفمند است . فر هنگ سازی در زمینه عفاف وحجاب نیازمند آموزشی موثر ومبتنی بر یافته های علمی است.نهادینه سازی فرهنگ حجاب وعفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح است.
وی مفهوم حجاب را به معنای پوشش دانست وافزود: پوشش اسلامی بانوان ، دارای دو بعد ایجابی وسلبی است . بعد ایجابی آن ، پوشش بدن وبعد سلبی آن ، حرام بودن خودنمایی به نا محرم است واین دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند ، تا حجاب اسلامی محقق شود. گاهی ، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت، نمی توان گفت حجاب اسلامی محقق شده است.
این مسئول بیان داشت :هر پدیده ای ، آثار وپیامدهایی را به دنبال دارد .حجاب نیز ، به عنوان یک راهکار عملی ، آثار فردی واجتماعی مختلفی را در پی خواهد داشت .حجاب، مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه ، حفظ اعتقادات مذهبی افراد، حفظ عفت زن وجلوگیری از فساد وناهنجاری در برمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه حجاب وپوشش تاثیر زیادی برروح وروان زن دارد.عفاف وپوشیدگی برای زن همچون سد وحفاظتی است که در سایه آن هر ذلت وتحقیری در امان می ماند.اثرمهم ،حجاب برای زن ،طهارت وپاکی قلبی است که مقدمه ای برای رسیدن به سلامت قلبی وقلب سلیم است واز آن در روانشناسی به سلامت روانی تغییر می شود.
فعال گفت: اگر انسان ها در زندگی روزمره خود ودر کوچه وخیابان ، محل کار ، تحصیل وحتی داخل منزل احساسی احساسی امنیت نکنند ودائما در ترس ودلهره باشند ، به تدریج دچار اضطراب می شوند.دراین میان زنان به دلیل ویژگی های شخصیتی ومو قعیت اجتماعی شان ، آسیب پذیری بیشتری دارندوطبعا نیاز بیشتری به امنیت دارند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ثمرات حجاب برای زن، گران بها تر شدن او برای مرد ودر نتیجه به وجود آمدن عشق است که لذت بخش ترین عواطف انسانی است.اسلام با واجب کردن حجاب بهترین راه را برای حفظ وبقا عواطف واحساسات با ارزش انسانی زن تعیین کرده است.عواطفی که اگر در زن نابود شود نه تنها هسته روانی زن را تهدید می کند واو را دچار مشکلات روانی حد می کند، بلکه جامعه انسانی رانیز به نابودی می کشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *