چراغی، رئیس تامین اجتماعی شعبه رستم آباد :مشاغل آزاد و زنان خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرند

چراغی، رئیس تامین اجتماعی شعبه رستم آباد :مشاغل آزاد و زنان خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرند

فرشته بریدک / اختصاصی آوای جنگل

مجموعه ای عظیم وتاثیرگذاردر جامعه به منزله یکی ازشاخصها ومولفه های اصلی در توسعه ایران اسلامی تلقی
می گردد که استقرار عدالت اجتماعی وایجاد آرامش خاطر وامنیت روانی درمحیط کار و زندگی ازطریق باز توزیع مجدد درآمدها برای فراهم نمودن آینده ای مطمئن و فردایی روشن ازاهداف اصلی آن می باشد.
بدون تردید خدمت دراین مجموعه که خدمت به کارگران وبازنشستگان توفیقی است از جانب پروردگار که نصیب
بنده و همه همکاران ما گردیده است و شکرگزاری آن برای ما واجب می باشد.
۲۵ تیر ماه روز تامین اجتماعی به خانواده بزرگ این سازمان که شامل همکاران صدیق وپرتلاش خودم در استان و شعبه وبیمه شدگان عزیز وبازنشستگان محترم صمیمانه تبریک عرض می نمایم وازخداوند بزرگ ، تداوم توفیق وعاقبت بخیری راب رای تک تکا فرادا ین مجموعه وسازمان آرزومندم.
خداداد چراغی رئیس تامین اجتماعی شعبه رستم آباد هفته تامین اجتماعی را تجلیل از تلاشگران عرصه تولید واقتصاد ،استقرار توسعه وعدالت وامنیت اجتماعی دانست وگفت: تامین اجتماعی شعبه رستم آباد یکی از شعب مستقل در سطح استان گیلان زیر نظرمستقیم اداره کل استان است.
وی با اشاره به عملکرد تامین اجتماعی شعبه رستم آباد اظهارداشت : حدود پنج سال از تاسیس این واحد می گذرد و ۱۳ نفر همکار دراین واحد مشغول فعالیت هستند ، تعداد بیمه شدگان حدود ۴۴۷۵ نفر، تعداد مستمری بگیران خدمات گیرنده ۲۳۰۶ نفرو ۸۱۵ کارگاه های فعال در حوزه فعالیت این شعبه می باشد.
باتوجه به بیماری ویروس کرونا که گریبان گیر کل ملت ایران واز جمله تعدادی ازبیمه شدگان فعال وکارگران زحمت کش ما شده است این واحد ۱۱۲ نفر ماهیانه بیمه بیکاری دریافت می کنند وماهیانه بالغ بر یک میلیاردو هشتصدو هفتادو هشت هزار ریال بیمه بیکاری به آنها پرداخت می شود.
باتوجه به پرداخت مستمری ماهیانه حدودا مبلغ چهل وهشت میلیارد ریال به مستمری بگیران وبیمه شدگان و جامعه هدف سازمان پرداخت می شود.
رئیس تامین اجتماعی شهر رستم آباد: تامین اجتماعی شعبه رستم آباد مردم بزرگوار ، سه بخش عمده شهرستان را تحت پوشش خود قرار داده است از جمله بخش خورگام ، رحمت آباد وبلو کات و قسمت وسیع از بخش مرکزی شهرستان رودبار و شهر رستم آباد ، دهستان رستم آباد شمالی وجنوبی را تحت پوشش خود قرار داده است که به ۱۵۵۰۰ نفر خدمت رسانی می نماید .
چراغی رئیس تامین اجتماعی در ادامه فرمودند سازمان دو نوع خدمت ارائه می کند. خدمات بلند مدت وخدمات کوتاه مدت . خدمات بلند مدت شامل پرداخت بازنشستگی و مستمری بازماندگان و کارافتادگی وغیره…وخدمات کوتاه مدت ارائه خدمات درمانی از جمله پرداخت بیمه بیکاری ، کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری و دیگر خدماتی که به مردم شریف منطقه پرداخت می گردد.
وی با تاکید بر اینکه به خاطر شیوع بیماری کرونا بیشترخدمات سازمان دراین واحد غیر حضوری انجام میگیرد . از جمله مشاهده سوابق بیمه ای ، درخواست بازنشستگی ، تمدید اعتبار دفترچه درمان که بصورت کد دستوری# ۴* ۱۴۲۰ * است و ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه و غیره . چراغی ادامه داد: کلیه پرونده های بیمه شدگان این شعبه الکترونیکی می باشد و اسکن پرونده های مستمری بگیران هم درحال اجرا است و حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و در آینده نزدیک پرونده های مطالباتی و کارگاهی هم انشالله الکترونیکی خواهد شد.رئیس تامین اجتماعی شعبه رستم آباد از افزایش حقوق بازنشستگان خبردادوگفت : با توجه به مصوبه اخیر وصدور احکام جدید در سال ۱۳۹۹قسمتی از مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه در تیر و مردادپرداخت خواهد شد .وی درپایان افزود: این شعبه آمادگی کامل دارد تا بیمه شدگان جدید را در قالب بیمه شدگان اجباری و مشاغل آزاد و اختیاری و زنان خانه دار را تحت پوشش قرار دهد.تاریخچه تامین اجتماعیدر روزهای ابتدایی بهمن سال ۱۳ اعلامیه تاسیس سازمان تامین اجتماعی صادر ۱شد. آنچه میخوانید مروری است بر تاریخچه تامین اجتماعی در جهان و ایران.
در روزهای ابتدایی بهمن سال ۱۳ اعلامیه تاسیس سازمان تامین اجتماعی صادر شد. آنچه میخوانید مروری ۱
است بر تاریخچه تامین اجتماعی در جهان و ایران. سده هفدهم میلادی، آغازگر تاریخ پرسابقه نظام تأمین اجتماعی محسوب میشود. با شروع این سده، مساله فقر و عدم تامین اقتصادی افراد، ابعاد گستردهتری یافت. به همین دلیل،اقداماتی از جانب دولتهای اروپایی در حمایت از قشر ک مدرآمد شاغلان صورت پذیرفت. اولین مصادیق این مساله
را میتوان در اقدام هنریچهارم )پادشاه انگلستان( در سال ۰۴۶ یافت که دستور داد مبلغی از درآمد هر معدن در ۱
انگلستان را کسر کرده و برای خرید دارو و مداوای کارگران مصدومشده در همان معادن اختصاص دهند. با این حال،از اواخر قرن ۹ و اوایل قرن ۰ به بعد بود که به تدریج قوانین و مقرراتی به منظور بهبود رفاه کارگران وضع شد. در سال ۱۸ و همزمان با امپراتوری ویلهلم اول و صدارت بیسمارک در آلمان، برای نخستین بار، قانون بیمه های تامیمن اجتماعی به تصویب رسید. دولت آلمان در سالهای بعد، انواع بیمههای بیماری، حوادث ناشی از کار، ازکارافتادگی و پیری را به تصویب رساند و به این ترتیب، اولین نظام بیمههای اجتماعی در آلمان پایهگذاری شد و به سرعت به دیگر کشورهای صنعتی اروپا تسری یافت. بعد از سال ۸۹، قوانین مصوب در اروپا به تدریج دامنه جبران خسارت ۱وارده ناشی از کار را به گروههای مختلف مزدبگیر توسعه دادند که از آن جمله میتوان به قانون حوادث ناشی ازکشاورزی مکانیزه )در سال ۸۹(، بیمه کارکنان موسسات تجاری که با موتور سروکار دارند )به موجب قانون ( و بیمه مستخدمان منازل در برابر حوادث ناشی از کار )در سال ۱۴۹( اشاره کرد. در این میان، جنگ جهانی ۱ ۱اول، نقطه عطفی در تاریخ تامین اجتماعی به حساب میآید که با توسعه بیمه بیماریها همراه شد. پس از جنگجهانی اول و بهویژه در سالهای پس از بحران اقتصادی آمریکا و اروپا )فاصله سالهای ۲۹ تا ۳۹(، دوره نوین ۱ ۱تامین اجتماعی آغاز شد. اصطلاح تامین اجتماعی برای اولین بار در لایحه سال ۳۵۹ دولت فدرال آمریکا به کار ۱گرفته شد. سپس در سال ۴۸۹ در ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱این جمله گنجانیده شد که «همه افراد به عنوان عضو جامعه حق برخورداری از تامین اجتماعی را دارند. » افزونبر این، به منظور پایداری جنبه بینالمللی امور تامین اجتماعی، سازمان ملل متحد، سازمان بینالمللی کار ) IO ( و Lاتحادیه بینالمللی تامین اجتماعی ) ISSA (، تمهیداتی را در این زمینه پذیرفتند و ملزم به نظارت و اجرای آن شدند.
تامین اجتماعی در ایران
سابقه تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۰۱۳ باز میگردد که طی آن، ۱
نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تامین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم کردن «حقوق
و تامین خاص » برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست میدهند، «مقرری خاص » برای کسانی
که به علت حادثهای، علیل و از کار افتاده شوند و «حمایت کارفرمایان » از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم
میخورد. در اولین اقدام، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راهآهن » در سال ۰۳۹ به تصویب دولت رسید.
دراین مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه آهن پیشبینی کرد.
در سال « ۱۳۵ نظامنامه کارخانجات و موسسات صنعتی » برای کارگران بخش صنعت به تصویب هیات دولت رسید.
در سال ۲۳۵، قانون کار از تصویب هیات دولت گذشت. طبق این قانون، کارفرمایان، علاوه بر اینکه مکلف به رعایت ۱قانون بیمه کارگران بودند، باید دو صندوق شامل صندوق بهداشت )برای کمک به کارگر در مورد بیماریهایی که
ناشی از کار نباشد( و صندوق تعاون )برای کمک در امور ازدواج، عائلهمندی، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی،
حاملگی و غیره( را در هر کارگاه تشکیل میدادند. در سال ۲۳۸، وزارت کار رسما تاسیس گردید و طبق ماده ۶ ۱
قانون کار مصوب ۷ خرداد ۲۳۸، مقرر شد صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران » برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود. در ادامه در اواخر سال ۱۳ و در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه ۱قانونی بیمههای اجتماعی کارگران » برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه های تامین اجتماعی کارگران » تاسیس شد. این سازمان مکلف و متعهد شد کمکها و مزایای مقرر در لایحه را در مورد کارگران و کارمندانی که بیمه میشدند، اعمال کند. درپی مجموعه تحولات یادشده، به موجب تصویبنامهای که درفروردین ۲۳۴ به تصویب هیات وزیران رسید، سازمان بیمههای اجتماعی کارگران به «سازمان بیمههای اجتماعی ۱ »تغییر نام یافت تا زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد. «بیمههای اجتماعی روستاییان » درسال ۳۴۷ به تصویب رسید که در سال ۳۴۵ در سازمان تامین اجتماعی ادغام شد. در سال ۱۳۵ با تصویب قانون ۱ ۱ ۱تامین خدمات درمانی مستخدمان دولت، «سازمان تامین خدمات درمانی » تشکیل شد.تشکیل وزارت رفاه اجتماعی،تحول دیگری بود که در سال ۳۵ روی داد. این وزارتخانه، تقریبا تمامی امور مربوط به بیمه درمان و رفاه اقشار ۱مختلف جامعه را تحت پوشش خود قرار داد. در این میان، تصویب «قانون تامین اجتماعی » در تیرماه ۳۴۵ و تشکیل ۱«سازمان تامین اجتماعی » را میتوان آغازگر تحولی نو در نظام تامین اجتماعی کشور دانست. در سال ۳۵ با تصویب ۱قانونی که منجر به انحلال وزارت رفاه و تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی شد، سازمان تامین اجتماعی به «صندوق تامین اجتماعی » تغییر نام داد و تعهدات و امکانات درمانی آن به وزارت بهداری و بهزیستی محول شد. اما این تغییر،چندان دوام نیاورد و با تصویب لایحهای در شورای انقلاب در سال ۳۵۸، سازمان تامین اجتماعی دوباره احیا شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *