رهایی از بلایی با نام اقتصاد نفتی

رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته با هیئت دولت به رهایی اقتصاد از نفت حتی در شرایط غیر تحریمی تاکید کردند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته با هیئت دولت با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت‌گذاری و میزان خرید، دست مصرف‌کننده‌های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها میتوانند بر اساس منافع خود و جهت‌گیری‌های سیاسی، تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

ایشان سپس در تبیین اولویتها در زمینه‌ی اقتصاد، بر سه مسئله تمرکز کردند: «قطع وابستگی به صادرات نفت خام»، «توجه به پیشرانهای اقتصادی که میتوانند موتور محرکه‌ی دیگر بخشها قرار گیرند» و «ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به تولیدکنندگان».

رهبر انقلاب، درآمد آسان صدور نفت خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعاً به ضرر پیشرفت کشور تمام شده است.

ایشان تبدیل نفت خام به فرآورده‌های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، میتوانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد.

تامین هزینه ساخت پالایشگاه ها با نقدینگی موجود در جامعه

رهبر انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ی رئیس‌جمهور، وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها را به ساخت پالایشگاه ضروری دانستند و افزودند: مشکل هزینه‌ی تولید پالایشگاه را نیز میتوان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ی رئیس‌جمهور، وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها را به ساخت پالایشگاه ضروری دانستند و افزودند: مشکل هزینه‌ی تولید پالایشگاه را نیز میتوان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه‌ی رونق تولید، برخی بخشهای اقتصادی را دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخشهای دیگر خواندند و گفتند: باید به بخشهای پیشران نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد چراکه فعال شدن هر کدام از اینها می تواند بخشهای مختلف دیگر را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را بکلی متحول کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *