روحانی: یادگار بزرگی در زمینه گاز برای دولت آینده گذاشتیم

رئیس جمهور با اشاره به جلسه تصویری روز گذشته هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب بیان کرد: دیروز مقام معظم رهبری بر این اشاره کردند که یادگارهایی از این دولت باید برای دولت آینده بماند و همینطور است و ما یادگار بزرگی را در گاز برای دولت آینده برجا گذاشتیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت طی سخنانی با یاد ماه سوگواری امام حسین(ع) و یاران ایشان، بیان کرد: یاد و نام شهیدان انقلاب به‌ویژه شهیدان باهنر و رجایی را گرامی می‌داریم و امیدواریم مسئولین قادر باشند در هفته دولت بخشی از خدماتی که به ثمر رسانده‌اند را به افکار عمومی عرضه کرده و در دید مردم قرار دهند.

وی با اشاره به افتتاح‌های امروز که در زمینه پتروشیمی بود، گفت: ما همیشه نفت و گاز را با یکدیگر ذکر می‌کنیم و در کنار هم می‌بینیم، صنعت گاز صنعت بزرگی است که هم انرژی پاک را برای ما تولید می‌کند و هم مایه توسعه کشور خواهد بود. هم‌چنین گاز صنعت زیربنایی است که صنعت عظیمی مانند پتروشیمی را اداره و آماده می‌کند و موجب اتصال ایران به همسایگانش شده است.
رئیس‌جمهور افزود: ما امروز در غرب کشور هم گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم که به کشورهای شرقی نیز صادر کنیم. ما خط لوله گاز را تا مرز پاکستان برده‌ایم و کار بزرگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام رفته است.

روحانی با بیان اینکه امروز انرژی پاکی در اختیار همه خانواده‌ها قرار گرفته است، ادامه داد: حدود ۱۷۰۰۰ روستا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شدند، شبکه گازی که در ایران وجود دارد در دنیا بی‌نظیر است و همه روستاها و تقریبا حدود ۹۵ درصد از گاز استفاده می‌کنند و همه شهرها که به استثنای شهرهای سیستان و بلوچستان که گاز در دولت یازدهم و دوازدهم وارد آن‌جا شد و آن‌ها هم بزودی به نعمت گاز خواهند رسید. می‌توان گفت گاز تا پایان این دولت به همه روستاها به استثنای آن مناطقی که راه‌های دور و یا جمعیت قلیل دارند، می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: این مهم است که امروز اکثر نیروگاه‌های کشور به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند و خطوط برق ما نیز در سایه گاز اداره می‌شود. حدود ۸۹ نیروگاه ما توسط گاز تأمین می‌شود و این کار بزرگی است. امروز توسعه «دیسپچینگ» گاز را برای خطوط ششم و نهم افتتاح کردیم و می‌بینیم از عسلویه تا خوزستان، کردستان و آذربایجان‌های شرقی و غربی در سراسر این مرز، خط لوله گاز با مدیریت خوب وجود دارد.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در زمینه گاز خودکفا شده‌ایم و البته باید در مصرف گاز مراقبت کنیم تا خودکفا بمانیم. از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز، امروز می‌توانیم نزدیک ۱ میلیارد متر مکعب گاز در روز تولید کنیم. در زمستان حدود ۸۰۰ میلیون متر معکب گاز را در اختیار مردم قرار می‌دهیم و این رقم یعنی که ما ۵ میلیون بشکه؛ یعنی ما در زمستان ۵ میلیون بشکه نفت را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. در شرایط عادی نیز روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

روحانی با اشاره به جلسه تصویری روز گذشته هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب بیان کرد: دیروز مقام معظم رهبری بر این اشاره کردند که یادگارهایی از این دولت باید برای دولت آینده بماند و همینطور است و ما یادگار بزرگی را در گاز برای دولت آینده برجا گذاشتیم و همه فازهای پارس جنوبی- به جز یک فاز- افتتاح شده و در گاز کاملا خودکفا شدیم.

وی با بیان اینکه دولت بعدی وقتی شروع بکار می‌کند از لحاظ گازوییل، بنزین و گاز خودکفاست، تصریح کرد: دولت آینده وفتی کار خود را در همین ایام آغاز می‌کند که پتروشیمی ما از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده و ارزش آن نیز از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است. اینها دستاوردهایی است که برای ملت ایران است و دولت‌های آینده از آن استفاده خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: در این دو بخشی که امروز جزو افتتاح‌ها بود، یک پتروشیمی مهم و هم‌چنین «دیسپچینگ» که قلب انتقال گاز در کشور است، راه اندازی شد. خدا به ما توفیق داده و امروز بیستمین هفته در سال ۹۹ است و ما در ابتدای سال به مردم قول دادیم که امسال سال افتتاح‌ها خواهد بود و تصمیم گرفتیم هر هفته افتتاح‌های مهمی داشته باشیم.

روحانی بیان کرد: ارزش افتتاح امروز حدود ۵ میلارد دلار است یعنی کار عظیم و بزرگی در شرایط خاص و تحریم انجام گرفته است. در زمینه گاز و نفت در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم و میت‌وانیم به مدرم ایران بگوییم که در گاز،نفت و در میدان‌های مشترک کار بزرگی را انجام داده‌ایم. در میدان مشترک گازی در مدت این هفت سال تولید گاز ما به نسبت سال ۹۲، ۲٫۵ برابر شده و در میدان مشترک نفتی که نیروگاه آن را امروز افتتاح کردیم تولید ما حدود ۶ برابر شده و از عدد ۷۰ به ۴۰۰ رسیده‌ایم. به قول یکی از مسئولین افتتاح‌های امروز، اگر این خبیث در آمریکا روی‌کار نیامده بوده و برجام روند خود را طی کرده بود، الان به‌جای ۴۰۰ هزار بشکه بیش از یک میلیون بشکه در اینجا تولید می‌داشتیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما برای جهش سوم است و جهش دوم را تا پایان این دولت در پتروشیمی انجام خواهیم داد، تصریح کرد: در این جهش از ۱۱ میلیارد به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم و برای جهش سوم هم برنامه‌ریزی می‌کنیم که ارزش صادراتی ما را به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری بر آن تأید کردند مسئله خام‌فروشی بود که باید جلوی آن را بگیریم؛ اگر می‌خواهیم نفت خام صادر کنیم باید به سمت فرآورده‌های نفتی برویم و این حرکت رو به توسعه است و در زمینه گاز نیز باید به سمت پتروشیمی برویم که این‌کار نیز انجام می‌گیرد. هم‌چنین نباید سنگ معدنی ما و حتی سنگ ساختمانی ما از کشور به صورت خام خارج شده و به کشوری اروپایی و یا شرقی برود و بعد از ساخته و پرداخته شدن به کشورمان باز گردد.

روحانی بیان کرد: وزرا در هفته دولت خدمات را برای مردم بیان می‌کنند و این افتتاح‌ها را تا پایان سال خواهیم داشت و مردم عزیز ما علیرغم فشارها و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، شاهد تحول در تولید کشور خواهند بود.

وی در پایان اظهار داشت: مجددا یاد می‌کنیم از شهیدان باهنر و رجایی، این دو بزرگواری که جان عزیز خود را در راه انقلاب و مردم فدا کردند و چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برای پیروزی و بقای آن تلاش کردند و ان‌شالله بتوانیم پیرو راه آنان باشیم؛ امیدواریم هم‌چنین در این ماه محرم که ماه عزای مولای ما حضرت ابی‌عبدالله الحسین(ع) است بتوانیم شیعه‌ی مسیر آن بزرگوار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *