مودبی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان رودبار : محرومیت و ضعف امکانات در شأن جوانان ورزشکار شهرستان رودبار نیست

الهام هاشمی براگوری

*معرفی:
رضا مودبی سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان رودبار متولد ۱۳۵۳ می باشد. وی تحصیلات خود را در رشته فیزیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانده است و حدود ۲۲سال سابقه کار دارد.
رضا مودبی سر پرست اداره ورزش و جوانان شهرستان رودبار با اشاره به مجموعه فعالیتهای خود با بیان اینکه آشنایی با ورزش به دوران کودکی و نوجوانی در رشته کشتی برمی گردد اظهار داشت: مقام های متعددی در رده استانی و ملی کسب کرده ام و بعد از دوره قهرمانی به عنوان مربی منتخب شهرستان رشت استان گیلان و مربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان کشور مشغول شدم و همچنین مربی گری را تا رده های ملی ادامه دادم و هم اکنون مربی ممتاز ملی در رشته کشتی می باشم. وی افزود: همکاری با فدراسیون کشتی به عنوان عضو گروه تحقیق و تفحص این فدراسیون, عضو کادر اجرایی فدراسیون کشتی در مسابقات قهرمانی کشور و مسابقات جهانی و … از دیگر افتخارات کشوری است که طی این مدت توانسته ام برای استان سرسبز گیلان به ارمغان آورم.
۷۹ تا ۸۰ مسول سالن ورزشی شهید باهنر رشت
۸۰ تا ۸۲ مسول نمایندگی تربیت بدنی لشت نشا
۸۲ تا ۹۰ ریس اداره ورزش و جوانان شهرستان لنگرود
۹۰ تا ۹۲ معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان
۹۲ تا ۹۶ ریس ورزش و جوانان رودسر
۹۷ ریس ورزش و جوانان شهرستان لاهیجان
۹۸ تا ۹۹ کارشناس پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی
و هم اکنون قریب به ۳ ماه است که توفیق خدمت در شهرستان رودبار را دارم.

*شهرستان رودبار نسبت به سایر شهرستانها در حوزه ورزش بسیار محروم است

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان رودبار در گفتگو با خبر نگار آوای جنگل گفت: این شهرستان را یک قلعه زیبایی می توان دید که سر درب بسیار زیبایی دارد ولی وقتی وارد این قلعه می شوی با یک دنیای دیگر روبرو خواهی شد که مشکلات آن را احاطه کرده است ، رودبار واقعا در حوزه ورزش محروم است و نسبت به سایر شهرستانهای دیگر این هم کاملا مشهود می باشد که نیازمند بررسی و تلاش بیشتر است.
در واقع رودبار جزو محروم ترین و مظلوم ترین شهرستانهای استان گیلان است . هم در بخش توسعه و عمرانی ، و هم در حوزه سخت افزاری و سایر امکانات این محرومیت محرز است. در استان گیلان، ۱۷ شهرستان وجود دارد که شهرستان رودبار، جزو چند شهرستان رده آخر از لحاظ امکانات ،عمرانی و توسعه یا فتگی در حوزه ورزشی است؛ دلیل آن هم وسعت بزرگ شهرستان است که این پراکندگی جغرافیایی و وسعت شهرستان ایجاد کرده است تا خدمات رسانی به همه بخش ها آنطور که باید صورت نگیرد.
این مربی باسابقه و ورزشکار ملی در ادامه تشریح کرد: متاسفانه بدلیل مهاجرت، جمعیت شهرستان رودبار روز به روز در حال کاهش است و اعتباراتی که به هر شهرستان تعلق میگیرد براساس شاخص جمعیت است و این خیلی نمی تواند کار فنی و کارشناسی شده ای در خصوص شهرستان رودبار باشد. در واقع ما باید امکانات مختلفی را مهیا کنیم تا مانع از مهاجرت جمعیت شویم. هنگامی که در شهرستان رودبار شاهد مهاجرت به دلیل نبود زیر ساخت ها هستیم؛ این همت مسئولین را می طلبد که امکانات رادر اختیار جوانان قرار دهند تا مهاجرت نکنند.

*اعتبار و بودجه را براساس تعداد جمعیت هر شهرستان اختصاص می دهند

وی خاطر نشان کرد: چون جمعیت رو به کاهش است، اعتبارات کمی به این شهرستان تعلق میگیرد؛ درخواست ما از نماینده پرتلاش شهرستان؛ این طرح را در کشور و مجلس مطرح کنند که اعتبارات شهرستان رودبار را بر اساس جمعیت پرداخت نکنند و وسعت و شرایط جغرافیایی و شرایط اقلیمی در نظر گرفته شود.
در شهرستان رودبار به دلیل شرایط جوی و وزش بادهای شدید گاها مانع از فعالیت ورزشکاران در هوای باز می شود. می توان سالن سر پوشیده و بزرگی برای شهرستان در نظر گرفت. قبل از آن کارشناسان مدیریت و برنامه ریزی باید دقیق و برنامه ریزی شده به این موضوع بپردازند.

*شهرستان رودبار از لحاظ ورزش ضعیف است

مودبی با اشاره به اینکه ورزش شهرستان رودبار سرشار از پتانسیل و استعداد است گفت: مشکلاتی که ورزش شهرستان را تهدید می کند، پراکندگی جمعیت و اقلیم جغرافیایی می باشد. بنا براین اقداماتی که باید انجام شود ؛ نمایندگی های ورزش و جوانان در بخش های توابع باید فعال باشند. در بخشهای مختلف ، رحمت آباد و بلوکات ، منجیل ، لوشان ، رستم آباد و … که اگر این مهم صورت گیرد و ما نمایندگی های ورزش و جوانان داشته باشیم مسا ئل مربوط به حوزه جوانان بهتر رسیدگی می شود.
سرپرست اداره ورزش و جوانان ادامه داد: اماکن ورزشی ما نیاز به تعمیرات دارند و به خاطر اقلیم جغرافیایی شهرستان، در شرف نابودی است. مانند سالن شهید ساغری لوشان که قریب به ۳ سال از تعطیلی آن می گذرد. هیچ اعتباری هم به این سالن تعلق نگرفته است تا ورزشکاران لوشان ازاین مکان استفاده کنند. همچنین در منجیل سال هاست که دو سالن به دلیل اینکه نیاز به تعمیرات اساسی دارند تعطیل است. حتی در علی آباد منجیل یک سالن ساخته شده است ولی برای سیستم گرمایشی آن هیچ تدبیری صورت نگرفته است . ما به دنبال این هستیم که بتوانیم قسمت گرمایشی این سالن را راه اندازی کنیم .
مودبی بیان داشت :سالن جیرنده نیاز به تعمیرات اساسی دارد در بخش تاسیسات که باید به روز رسانی شود تا در فصل سرد سال امکان فعالیت ورزشی وجود داشته باشد و همچنین در بره سر سالن ورزشی از مهرماه تا فرودین به خاطر سرما قابلیت استفاده مطلوب را ندارد.
در حوزه جوانان بررسی هایی که انجام شده باید خیلی تلاش و فعالیت صورت گیرد تا این حوزه فعال شود . ما در شهرستان فقط یک سمن داریم که به خاطر شرایط کرو نایی به حالت نیمه فعال در آمده است .
سمنی که در شهرستان رودبار سا کن نباشد نمی تواند فعالیت مطلوبی داشته باشد.
وظیفه ما این است که جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال فعال و علاقمند را به سمت فعالیت در سازمانهای مردم نهاد که در حال انجام است سوق دهیم و طبق قولی که مدیر ورزش و جوانان دادند قرار براین است که دو کارشناس ورزش و جوانان را در اختیار ما قرار دهند تا در حوزه جوانان هم فعالیتهای خود را آغاز کنیم.
*با توجه به استعدادها و پتانسیل ها، این شرایط اصلا برازنده شهرستان نیست

وی ورزش جوانان را به دو بال ورزش و جوانان توصیف کرد و افزود: افتخارات ملی که رودبار دارد با توجه به استعدادها و پتانسیل ها اصلا برازنده این شهرستان نیست خیلی بهتر از این می توانیم عمل کنیم. ما در چند رشته ورزشی قایقرانی، بوکس، رزمی، فوتبال و والیبال حرفهای زیادی برای گفتن داریم. قایقرانی و آب های خروشان ما افتخارات آسیایی داریم ولی این کافی نیست و نیاز به ساماندهی است، اسکله قایقرانی استاندارد و سایت درست و استاندارد آبهای خروشان هم می تواند دربخش دولتی و هم در بخش خصوصی صورت گیرد وظیفه من مدیر این است که کار را انجام دهم تا به نتیجه برسد.

*باید ضعف های شهرستان را شناسایی کنیم

مهم ترین موضوع ابتدا باید ضعف های اساسی شهرستان را بشناسیم و بعد  اولویت بندی صورت گیرد تا با کمک مدیران شهرستان و استانی برای رفع مشکلات در کوتاه مدت اقدام کنیم. یکی از برنامه های ما بهره برداری از استادیوم رستم آباد است، این استادیوم پنج هزار نفر ظرفیت دارد و دارای چمن مصنوعی می باشد که صندلیهای آن باید نصب شود تا به زودی به بهره برداری برسد و آقای دکتر چگینی قول جذب اعتبار جهت آماده سازی آن را داده اند.
اما کن ورزشی در کوتاه مدت باید تعمیرات آن صورت گیرد و مشکلات جزئی را برطرف شود تا از حالت مخروبه ای بیرون بیاید و این کار انجام نمی شود مگر اینکه اعتبارات سال ۱۴۰۰ را به این امر اختصاص دهیم .
*شهرستان رودبار در حوزه ورزش از کمترین اعتبارات برخوردار بوده است

وی در خصوص تعمیرات اما کن ورزشی با تاکید بر اینکه حدود دو میلیارد اعتبار برای تعمیرات اما کن ورزشی نیاز است گفت: ما اولویت بندی ها را انجام دادیم که طبق اولویت بندی می توانیم تجهیزات را فراهم و اماکن ورزشی آسیب دیده را تعمیر کنیم و در بخش خصوصی افرادی که علاقه مند هستند را شناسایی کرده تا در بخش ورزش سر مایه گذاری کنند و اگر می خواهند در بخش ورزش تحولی ایجاد شود باید بخش خصوصی را وارد کنیم و در همین مدت سه ماه توانستیم با رایزنی های انجام شده و با آمادگی همکاری کامل که ورزش را به بخش خصوصی وارد کنیم تا بتوانند سالن های ورزشی مختلف را در شهرستان احداث کنند.
*شهرستان جوانان با استعدادی دارد و اینها باید در زمینه فعالیت خود هدایت شوند
در حوزه جوانان برنامه ما این است که سمن هایی را تشکیل دهیم و بتوانیم سازمانهای مردم نهاد جوانان را فعال کنیم و از پتانسیل جوانان برای توسعه سیاسی و اجتماعی ، فرهنگی و کمک محور شهرستان استفاه کنیم .

*اولویت من در رودبار خدمت خالصانه است

رودبار در موقعیتی قرار دارد که باید نهایت استفاده را از آن ببرد و اگر من مدیر آمده ام در رودبار خدمت کنم باید خودم را به چالش بکشم و از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را داشته باشم و بتوانم خدمت خالصانه به مردم این شهرستان ارائه دهم، در خواست من از مردم این است که با اداره ورزش رابطه تنگاتنگ داشته باشند در همه حوزه ها و خصوصا حوزه ورزش مطالبات خود را پیگیری کنند .از من مدیر خواسته های بحق خودشان را مطالبه کنند تا بتوانم برای بهتر شدن ورزش شهرستان و و ورزش جوانان تلاش کنم.

*باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام با ۵۰ در صد ظرفیت فعال هستند

در وضعیت کرونا ورزش های هوازی می تواند به قوی شدن ریه ها و بالا بردن سطح ایمنی کمک کند. برابر بخشنامه وزارت کشور و ورزش و جوانان باشگاهای بدنسازی و پرورش اندام با رعایت پروتکل های بهداشتی و با ۵۰ در صد ظرفیت می توانند فعالیت کنند. بنده در پایان توصیه می کنم تمام ورزشکاران در این شرایط بحرانی خیلی مراقب خود باشند و مرتب دست های خود را شست شو دهندو از دستکش استفاده کنند و حد امکان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *