کریمی، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودبار: ساخت و سازهای متخلف بومی و غیر بومی تخریب خواهند شد

الهام هاشمی براگوری

مهندس بهمن کریمی سرپرست اداره منابع طبیعی رودبار ، متولد ۱۳۵۱ دارای فوق لیسانس منابع طبیعی و ۲۳ سال سابقه کار در این عرصه است.
در ادامه گفتگویمان را در خصوص ارزش نهادن بر منابع طبیعی دیار صلح و دوستی و همچنین اهمیت درختکاری خواهید خواند.

کریمی سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان رودبار با اشاره به پتانسیل و مساحت این شهرستان گفت: حدود ۲۲۰ هزار هکتار مساحت شهرستان می باشد که ۱۸۶هزار هکتار منابع طبیعی است، ۹۱هزار هکتار مراتع و حدود ۸۰ هزار هکتار جنگل است و یکی از وسیع ترین و بزرگترین شهرستان استان گیلان بشمار می آید. شهرستان رودبار داری شرایط آب و هوایی بسیار متنوع است. سمت شمال آن شامل جنگل های هیرکانی منتهی به شهرستان سیاهکل و رشت و سمت جنوب آن دارای آب و هوای خشک تقریبا نیمه بیابانی و متصل به استانهای قزوین و زنجان و مناطق مرکزی آن هم که خود شهر رودبار و رودخانه سیدان داری آب و هوای مدیترانه ای و دارای درختان زربین و مناطق جنوبی آن به سمت جیرنده داری درختان قوس (سوزنی برگ) است. جنگلهای هیرکانی دارای درختان پهن برگ و درختان راش و بلوط می باشند.
تعدادی از جنگلهای حفاظت شده شهرستان رودبار شامل حوزه سیاه رود ، جنگلهای سی دشت و یکی از نادر ترین گونه های کشور ( سوسن چلچراغ ) در روستای داماش وجود دارد، است.

▫️مردان قانون همیشه با ما هم سو بوده اند

وی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تخلف اراضی ملی در روستای کوکنه بلوکات افزود: ساخت و سازهایی که صورت گرفته اکثرا مربوط به یکسال اخیر نیستند. در واقع در یکسال اخیر ما ساخت و ساز غیر مجازی نداشیم و اگر هم صورت گرفته با دستور و همکاری دادستان و دادسرا برخورد شده است در واقع مردان قانون همیشه با ما در حفظ ارزشهای منابع طبیعی هم سو بوده اند .

وی ادامه داد: طرح هادی که مصوب شد در برهه ای، از منابع طبیعی استعلام نکردند و چون ممکنا زمینها در داخل طرح هادی روستایی بود، سازمانهای مربوطه چون بنیاد مسکن، بخشداری، دهیاری مجوز صادر کردند ولی از منابع طبیعی استعلام نگرفتند. بنیاد مسکن اگر بخواهد مجوز دهد باید طرح هادی مصوب شود در راستای ماده ۴ قانون عرضه و تولید مسکن، زمینها در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد و آن چیزی که قابل واگذاری است و یا سند به نام خودشان است می توانند با قانون و مقررات خاصی اتفاق بیافتد.

مهندس کریمی با اشاره به اینکه ساخت و سازهایی که اتفاق افتاد در راستای همان طرح هادی که بدون مجوز صادر شد بدون استعلام از منابع طبیعی بوده،تشریح کرد: ما متقاضی داریم که پروانه ساخت دارد، وام روستایی دریافت کرده ولی مجوز برق دچار مشکل می باشد. اخیرا معاون رئیس دادگستری و رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال اعلام کردند که ادارات موظف هستند برای هر گونه دریافت انشعاب یا خدمات از اداره منابع طبیعی استعلام بگیرند، ولی خیلی از افراد قبلا ساخت و ساز انجام دادند ولی مجوز آب ، برق ،و غیره…را هم اکنون بدلیل عدم رعایت قانون نمی توانند اخذ کنند.

وی به نبود امکانات و کمبود نیرو رسمی در اداره اشاره و گفت : با کمبود امکانات قادر به گرفتن عکس رنگی نیستیم تا زمینه پرونده خود قرار دهیم، چون سطح شهرستان وسیع است و پرونده های ساخت و سازهای قدیمی نیاز به دادخواست حقوقی دارد و باید هزینه های کارشناسی آن پرداخت شود . اگر بخواهیم تمام این کارها را انجام دهیم هر چه اعتبار به این اداره تعلق بگیر باید صرف این پروندها شود. بعضی از پرونده ها ارجاع داد می شود به کارشناس رسمی دادگستری که اکثرا با منابع طبیعی همکاری دارند عکسهای سال های قبل را کنترل می کنند. جنگل ها از سال ۴۱ ملی شد یعنی کارشناسی که بخواهد پرونده را بررسی کند، باید از عکس های سال ۴۶ به بعد را مورد بررسی قرار دهد. اکثر کارشناسانی که در حوزه منابع طبیعی فعال هستند بر اساس واقعیت و عینیت گزارش داده و شکایاتی که صورت می گیرد براساس مستندات و نقشه های صورت
می گیرد.

کریمی سرپرست اداره منابع طبیعی در خصوص ساخت و سازها بیان داشت: طرح هادی اگر تغییر کاربری ندارد یا باغ است یا کاربری فضای سبز می باشد، آن را بنیاد مسکن تشخص می دهد
که یک بخش آن به منابع طبیعی مربوط میشود… که اگر طرح مورد قبول دو دستگاه قرار گرفت طرح را تحویل بنیاد مسکن میگیرد، مجوز صادر شده و در اختیار افراد قرار می گیرد. در بعضی مواقع تغییر و تحولی صورت نگرفته و طرح هادی تهیه شده و زمین چون ملی است، ساخت و ساز صورت نمی گیرد. پس باید اراضی ملی تعیین و تکلیف شود.

وی در خصوص پرونده های گذشته گفت: پرونده هایی که مربوط به گذشته و درجریان باشند، بصورت جدی پیگیری می کنیم تا از منابع طبیعی و اراضی ملی کشور دفاع کنیم.

▫️طرح هادی روستای کوکنه در دست بررسی است

کریمی ادامه داد: طرح هادی روستای کوکنه در دست بررسی است. طرح هادی روستاهای کوکنه ، میرزا گلبند، شیخ علی توسه ، حلیمه جان ، دیز کوه، اسکولک ، شاه شهیدان در حال انجام است و در دستور کار قرار دارد.

اگر ساکنینی که در قدیم حدود سال ۴۶ زمینی را در اختیار داشتند و از آن بعنوان ملک پدری یاد می کنند، می توانند به شعبات ویژه دادگاه از جمله شعبه ۴ یا ۱۴ در چله خانه رشت مراجعه کنند و به تشخیص منابع طبیعی اعتراض کرده و قاضی مربوطه پرونده را بررسی می کند.پرونده ارجاع می دهدبه کارشناس و اگر از سال ۴۶ در آن مکان آبادی باشد، قسمتی که حق فرد باشد منابع طبیعی مجوز را صدور می کند و این مهم قابل بررسی است.

▫️عبور از مختصات چهار گوشه تخلف است

حدود سه ماه است که مشغول خدمت در اداره شهرستان رودبار هستم. در استعلام باید چهار گوشه آن مشخص باشد یعنی کسی نتواند از این محدوده خارج شود و اگر هم خارج شود خود شخص یا اداره ای که مجوز داده باید جواب گو باشد. مختصات ما چهار گوشه را در برمی گیرد .اگر یک نقطه باشد می تواند ساخت ساز را انجام دهد ولی اگر چهار ضلعی باشد نمی تواند از محدوده خارج شود و باید پاسخگو باشد.

▫️ تخریب دخل تصرف با دستور دادستان صورت می گیرد

سرپرست منابع طبیعی در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: بنیاد مسکن باید زمین را از منابع طبیعی تحویل گرفته و حتی اگر در طرح هادی باشد چون منابع ملی است ، باید راه های قانونی را طی کند و طرح مصوب شود تا مورد تایید منابع طبیعی قرار گیرد.
اگر تغییر و تحول صورت گرفت می تواند مجوز را تحویل دهد.
وی ادامه داد: تخریب دخل تصرف را با دستور دادستان انجام می دهیم، روستای کوکنه و اخیرا در دیزکوه، چلکاسر و سی دشت صورت گرفته است.در این مواقع باید ارگانهای ذیربط چون دهیاری ، بخشداری، فرمانداری ، مردم ، دامداران و غیره با ما همکاری کنند.

▫️ منابع طبیعی هر چه هست مال مردم و نسل آینده است

کریمی به آتش سوزی منابع طبیعی اشاره کرد و گفت:متاسفانه شهرستان رودبار بزرگترین و بحرانی ترین منطقه از نظر آتش سوزی است، چون درمعرض بادشدید رودخانه سفید رود قرار داریم ولی خوشبختانه در ماه های اخیر، کمترین مشکلات را در این زمینه داشتیم .

▫️ساخت و سازهای متخلف بومی و غیر بومی تخریب خواهند شد

در روستای کوکنه اگر در ساخت و سازی تخلف شده چه بومی باشد و چه غیر بومی با گرفتن رای ، تخریب خواهیم کرد. برخی غیر مجاز ساخته نشده، اکثرا با همکاری ارگان ذیربط مجوز ساخت دارند ولی بدون استعلام از منابع طبیعی…. باید آن دستگاهی که مجوز صادر کرده پاسخگو باشد. اگر هم کسی می گوید غیر قانونی ساخته نشده از بنیاد مسکن و یا دهیاری مجوز گرفتند تا اگر ارگانهای مربوطه مجوزی صادر کردند، باید دلیل بیاورند که طبق چه قانونی مجوز را صادر کرده اند.

در چتمه رود’ کوکنه، قطعا اگر مجوز منابع طبیعی داشته باشد، آن قسمتی که مستثنیات بوده را گواهی داده ایم. اگر کسی قسمتی از منابع طبیعی را تصرف کرده باشد، طبق مختصات چهار گوشه مشخص می کنیم و آن قسمت تصرفی را پس می گیریم.

متاسفانه کسانی که زمین خریداری می کنند در مواردی،برخی دیگر پیگیر کارهای آنها هستند و اگر هم زمین ملی باشد خریدار خبر ندارد به خیال اینکه همه را خریده دچار مشکل می شود و منابع طبیعی فقط نقاطی را که مستثنیات باشد، گواهی می دهد.

گزارشاتی که مردم به ما می دهند خیلی می تواند به ما کمک کند، مردم می توانند گزارشات خود را به شماره ۱۵۰۴ اداره کل ارائه دهند.

▫️فضای سبز کشور در حال نابودی است

وی در گفتگو با خبرنگار ما در راستای بهره برداری از جنگلهاگفت: تعداد زیادی کارخانه صنایع چوب را در استان تاسیس کرده اند واین صنایع چوب مواد اولیه نیاز دارد ، این امر محقق نمی شود مگر با زراعت چوب ؛از مردم خواستاریم که در حیاط منازل خود یا باغاتی که دارند، درختان سریع رشد، مانند صنوبر یا تبریزی بکارند.

کریمی ادامه داد: مصارف روستایی خیلی محدود و مصارف روستایی را به شخصی می دهند که امکانات برق ، آب ، گاز نداشته باشد و زمینش مستثنیات باشد که تقریبا چنین چیزی مادر گیلان نداریم.بنابراین کسانی که می خواهند خانه یا طویله خود را بسازند قانون این اجازه را ندارد که به آنها چوب بدهد.

خانوارها می توانند در کنار دامپروری درخت هم پرورش دهند تا نیاز خود را مرتفع کنند.

وی تصریح کرد:در گیلان اگر زمین بایری باشد که در آن دام نرود چند سال دیگر در آن درخت کاشته می شود با این روند استان ما صادرات چوب ندارد و بیشتر وارد می کند. مصرف چوب ما خیلی بالا است و فضای سبز کشور در حال نابودی است . هم اکنون سخت ترین اقدامات حفاظتی را اجرا می کنیم تا در این زمینه متضرر زیان زیادی نشویم. در سطح کشور صدور مجوزهای باغی را قانونمند کنند تا در حفظ جنگل مردم بیشتر کوشا باشند.مردم و قانون از منابع طبیعی حمایت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *