استاندار گیلان: دانشگاه ها کانون کارآفرینی و پیشرفت هستند

استاندار گیلان با بیان اینکه منشا تمام تحولات، دانشگاه هاست، گفت: این مراکز علمی کانون کارآفرینی، پیشرفت و توسعه جوامع هستند و باید پیوند و ارتباط آن با سایر بخش ها مستحکم شود.

 ارسلان زارع  در ارتباط ویدئوکنفرانسی با بیست و سومین کنگره ملی همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی که به صورت وبیناری در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است، ارتباطات سازنده و پایدار مراکز علمی و صنعتی را برای جامعه موثر و اثربخش دانست و افزود : دولت از مشارکت و همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی استقبال می کند.

وی با بیان اینکه پیشرفت فناوری تنها به کارکرد داخلی صنایع وابسته نیست، بلکه متاثر از تعامل و روابط بنگاه های تولیدی با دانشگاه و سازمان های مرتبط است، خاطر نشان کرد: در اقتصاد مبتنی بر دانش، همکاری سه رکن اساسی یعنی دانشگاه ها و سازمان های تحقیق و توسعه، بخش صنعت و دولت همیشه به‌ منظور توسعه فناوری مورد تاکید بوده و یکی از سیاست های دولت ها ارتباط بین این سه رکن، تقویت و ایجاد نهادهای واسطه ای است.

نماینده عالی دولت در استان بیان داشت: با در نظرداشتن تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران و استمرار تلاش دشمنان برای وابسته ماندن کشور در بخش های مختلف، تقویت ارتباط میان دانشگاه، صنعت و دولت  اهمیت دو چندانی می یابد تا نیازهای کشور تامین و در بخش های مختلف به خودکفایی برسیم.

وی در ادامه وجود مراکز علمی قوی در کنار صنایع را از مهمترین شاخص های زیربنایی پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت : تحقق این مهم نیازمند روابط مستحکم بیشتر آنها است ضمن اینکه رفع نیازهای اساسی و ایجاد مزیت رقابتی در صنعت و ارتقاء توان صادراتی نیز مستلزم دانش نوین و فناوری های جدید و ارتباط موثر دانشگاه و صنعت است.

زارع با بیان اینکه همکاری های نظام مند مراکز آموزشی و پژوهشی همواره مورد تاکید و اهتمام دولت تدبیر و امید بوده است، خاطر نشان کرد: نادیده گرفتن استعداد، توانایی ها و علم پژوهشگران باعث می شود که سرمایه گذاری ها متناسب با امکانات و ظرفیت های بالقوه مناطق صورت نگیرد و با وجود اجرای برنامه های متعدد توسعه ملی و منطقه ای همچنان روند توسعه نیافتگی مناطق ادامه یابد.

وی در ادامه بیان داشت: رفع نیازهای اساسی و ایجاد مزیت رقابتی در صنعت و ارتقاء توان صادراتی مستلزم استفاده از دانش نوین و فناوری‌های جدید و ارتباط موثر دانشگاه و صنعت است.

وی با بیان اینکه اگر چه تاکنون در این حوزه اقدامات مختلفی به منظور تقویت این ارتباط در کشور صورت گرفته است اما تکمیل چرخه نوآوری در کشور و به حرکت درآوردن بخش‌های صنعت و خدمات در مسیر رشد، نیازمند وجود نهادی است که ارتباط میان دانشگاه، صنعت و دولت را بطور موثری برقرار و هدایت کند.

زارع با اشاره به جایگاه خوب دانشگاه گیلان در بین دانشگاه های کشور و با بیان اینکه این مرکز آموزش عالی یک برند برای استان و کشور است، ابراز امیدواری کرد : تا با استفاده از ظرفیت‌ های این دانشگاه و ظرفیت های دیگر مراکز آموزش عالی استان از یکسو و همکاری و هم‌ افزایی کارشناسان و مدیران سازمان‌ ها برای انجام امور به صورت علمی و تسهیل این ارتباط، بتوان این استان را مولد و توانمندتر از قبل ساخته و استانی پیشرو باشیم.

بیست و سومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاه ها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فی ما بین، دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی های مناسب برای تحقق این امر  در دانشگاه گیلان آغاز به کار کرد و در قالب برنامه ها و پانل های تخصصی تا فردا ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *