بشری ، دادستان شهرستان رودبار در نشست با اصحاب رسانه شهرستان رودبار؛ معادن شهرستان رودبار قصه پرغصه، اصحاب رسانه روح امیدواری را در مردم بدمند

اختصاصی آوای جنگل
کیوان اسدی گلورزی

هادی بشری ،دادستان شهرستان رودبار:
اصحاب رسانه می توانند روح امیدواری را در مردم ایجاد کنند


هادی بشری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رودبار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان در جلسه ای که با حضور اصحاب رسانه شهرستان رودبار و با عنوان انتخابات ، بررسی وضعیت معادن شهرستان رودبار و رفع موانع تولید صورت گرفت عنوان داشت؛
مردم شهرستان رودبار همیشه در انتخابات در صحنه حضور حداکثری را داشتند، امسال هم همچون دوره های قبل رسانه های معاند سعی در تشویش افکار عمومی دارند و به گونه ای تبلیغات رامی بینیم که رسانه های خارجی با گفتن سخنان نامتعارف در فکر منحرف کردن افکار مردم ایران هستند تا حضور مردم در انتخابات کم رنگ تر شود
که نقش رسانه های داخلی و انقلابی برای حضور حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ و ایجاد بستری که شوق و اشتیاق را در مردم تداعی کند بسیار مهم است.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه نباید با شبکه های معاند همسو باشند و افکار مردم را منحرف کنند و اگر کانال یا هفته نامه ای این جو را ایجاد کند که باعث دلسردی مردم جهت حضور در انتخابات شود حتما با آن مجموعه برخورد خواهد شد.
شما اصحاب رسانه باید روح امیدواری و مشارکت را در مردم بدمید تا انتخابات بسیار خوب و پر شور داشته باشیم.
وی همچنین در ادامه افزود از نامزدهای انتخاباتی نیز انتظار می رود تا برای تبلیغ به سمت پایگاه ها و خبرگزاری های مجاز مراجعه کنند..
دادستان شهرستان رودبار از اصحاب رسانه خواست تا از مطالبی که توهین و افترا می باشد پرهیز کنند و به کانالها و همکارهای دیگر خود نیز یاد آواری کنند.
دادستان شهرستان رودبار به تخلفات انتخاباتی اشاره کردو گفت: تخلفات بین شوارهای شهر و روستا زیاد اتفاق می افتد کما اینکه برخی از شوراهای شهر و روستا در این مدت چهار سال کاری انجام ندادند و همه کارها را در زمان نزدیک شدن به انتخابات انجام می دهند و به ما مراجعه می کنند در صحبت هایشان می بینیم برای اخذ مجوز نهر آب و یا آسفالتی و…را انجام دهند
که من مخالف کار انجام دادن نیستم و همچنین خوبه که در زمان خودش برای عمران و آبادانی صورت گیرد اما نباید از این کارها به عنوان تبلیغات بیش از اندازه استفاده شود که همچنین ممکن است شوراها به اصحاب رسانه مراجعه کنند جهت بیشتر نشان دادن آنچه که انجام داده اند در این دوره و با ید مواظب باشید تا از حضور شما به نفع خود استفاده نکنند.
معادن شهرستان رودبار سر و ته ندارد…..

دادستان شهرستان رودبار در خصوص استخراج معادن بیان داشت: معادنی که در حال استخراج مواد معدنی هستند اگرموجب سلب آسایش مردم شوند صاحب معدن بازداشت خواهد شد.
مردم تنها نیستند و می توانند شکایت کنند علیه افرادی که خلاف قانون کار انجام می دهند.
دادستان رودبار اظهار داشت: معتقدیم خیلی از کارها وعملکردها را می شود بیش از آن چیزی شایسته مردم است را به مردم باز گرداند و ما این کار را برای رفاه مردم اجرایی می کنیم.
وی ادامه داد: معادن شهرستان رودبار سر و ته ندارد و اگر معدنی حدود آن مشخص نبود باید بسته شود چون واقعا از صاحب معدن سوال پرسیده می شود چرا این مسیر کنده کاری شده است در جواب می گوید مسیر من است و ما نمی دانیم معدن از کدام مسیر شروع شده است و به کجا تمام می شود.
اصحاب رسانه با کمک کار گروه می تواند در این زمینه گزارش تهیه کند و انعکاس دهد و ما به صورت قانونی ورود می کنیم به رفع آن می پردازیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در افکار مردم درخصوص معادن این نکته تداعی شده (خوردن و بردن) و هیچ کس جلو دارش نیست این افکار به خاطر این است که اقداماتی که انجام می شود توسط قوه قضایی انتشار داده نمی شود برای مثال معدنی از رودخانه برداشت می کرد در صورتی که متوسل بود به نماینده مجلس و پشت پرده کار انجام می دادند با اقدامات صورت گرفته فرد خاطی را بازداشت کردیم و حتی با چند شرکت هم برخورد داشتیم ولی رسانه ای نکردیم اما برخوردها انجام شد، ما می توانیم با زیاده خواهی متخلفان برخورد کنیم.

مردم مارا به عنوان نماینده خود می دانند
وی ادامه داد : معادن نیمه پر لیوان هم دارد که حسن خوب معادن به این است که این معادن می تواند ایجاد اشتغال کند. بنده بین شرکت ها و مردم باید مردم را انتخاب کنم چون من رو به عنوان نماینده خود می دانند .
دادستان شهرستان رودبار تصریح کرد: کار گروه حمایت از تولید دستگاه قضایی می تواند از تولید حمایت کند و می تواند مانعی را رفع کند و کارگروهایی در همین زمینه در حال تشکیل شدن است.
شرکت هایی به ما مراجعه می کنند که دغدغه مند هستند ویا ممکن است به شما مراجعه کنند مبنی براینکه مشکلات داشته باشند شما می توانید همراه شوید و گزارش تهیه کنید و انعکاس دهید .
بشری دادستان شهرستان رودبار گفت: بیشتر دغدغه ما برای شرکتهای نیمه فعال است و اگر کمک کنیم می توانند به فعالیت صد درصدی برسند چرا که گاهی پرونده ای داشتیم که بانکی پانصد میلیون تومان وام به صاحب شرکت پرداخت کرده است و بعد از اخذ یک میلیارد تومان از صاحب شرکت دومرتبه درخواست یک میلیارد و پانصد میلیون تومان کرده است تا سند شرکت را آزاد کند که با ورود دستگاه قضا توانستیم به شرکت مربوطه کمک کنیم.
و در این زمینه شما اصحاب رسانه می توانید به ما کمک حال ما باشید و این موارد را به مردم انعکاس دهید.
*نظارت برمعادن سخت است اما وظیفه ما این است که از حق مردم نگذریم
معادن شهرستان رودبار قصه پرغصه وارث نظارت های ضعیف سال های قبل تر هستیم

لطفی نماینده دادستان نیز در این نشست درطی سخنانی گفت: ما همیشه معدن را یک قصه پر غصه بیان می کنیم و دچار یک بی نظمی بزرگ شدیم
وقتی درباره معادن صحبت می کنیم گاهی درباره معادن ثابت کوهی موجود صحبت می شود گاهی درباره برداشت های رودخانه بحث می شود و گاهی هم بخشی از صحبت ها درباره صنایع وابسته به معادن همچون دانه بندی ها ، سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت ها و شرکت های تولید ماسه است .
وی در خصوص فعالیت معادن دراین شهرستان گفت: بالغ بر ۶۸ معدن دائمی ثبت شده است که از این تعداد حدود ۳۱ معدن فعال می باشد.
و ۵ مرکز صنعتی وابسته به فعالیت های معدنی داریم که قبل تر به آنها اشاره شد در کنار تمام اینها حجم بسیار زیادی از مجوز های موقت را چه در عرصه کوهی و چه در عرصه رودخانه سفید رود داریم که این ها هم خود یک چالش هایی را به همراه دارند.
حدود ۷۰ درصد از معادن استان گیلان و شاید هم بیشتر در شهرستان رودبار است و به طور میانگین برخی از معادن حدود ۴۰ نفر به صورت مستقیم شاغل دارند .
بین سال های ۶۰ تا ۹۰ برداشت هایی صورت گرفت که حداقل نظارت ها صورت گرفت و یک مدتی که مجوز ها دست استانداری بود و بعدها به دست صنعت و معدن افتاد که برای هر معدن یک مسئول فنی می گذاشتند و این مسئول هم به صورت غیر مستقیم حقوق خود را از معدن دار می گرفت و انتظار زیادی هم نمی شد که از این گونه سیستم داشت که یک بخشی از مشکلات ما برمی گردد به این که نظارت خوبی در گذشته صورت نگرفته و ما وارث بسیاری از مشکلات از قبل هستیم.
در سال گذشته هفته ای دو بار و در هر بار ۴ معدن را به صورت سرزده سرکشی می کردیم که بعضی از معادن برایشان قابل توجیه نبود که ما از این ها چه میخواهیم و وقتی به صاحبان معادن گفته می شد که حدود معدن خود را با نقشه به ما نشان دهد تعجب می کرد.
در قبل برای واگذاری معادن با طول و عرض واگذار می شد نه با نقطه دقیق و در بحث یکی از معادن جهت جانمایی سه نقشه متفاوت برای یک معدن ارائه دادن که هر سه نادرست بود.
یک بخش از ‌مشکلات ما این است که اصول اولیه رعایت نشده است و بر همین اساس قوه قضایی اقدام به تشکیل کار گروه نظارت کرده است تانظارت های لازم انجام شود که این کار گروه شامل: نماینده دادستان ،صنعت ومعدن، محیط زیست، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای فرمانداری و سایر نهاد های نظارتی می باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از تخلفاتی در حال رخ دادن بود که اعضای کمیته آن را مدیریت کردند و با ارشاد و اصلاح کمک شایانی در این زمینه کردند.
یک بخش از گرفتاری های ما باج خواهی ها شخصی است و گاهی به مامراجعه می کنند که یک فکری به حال ما بشود چراکه
افراد مختلف در جایگاه های مختلف از ما درخواست های نامتعارف را دارند.
اما در برداشتهایی که موقت بودند ودر بستر رودخانه انجام می شد به دستور دادستان با نظارت شدید تر اقدامات صورت گرفت و کمک شد تا تخلفات کم تر شود چرا که در سال های گذشته بیش از ۵۰ مجوز برداشت مخلوط از سفیدرود صادر می شد که در سال ۱۳۹۹ این عدد به کمتر از ده رسید.
نماینده دادستان ادامه داد: شهرستان رودبار باتوجه به اینکه شرایط خاصی را دارد و از لحاظ اقلیمی و بادهای خشک با گرد و غبار مواجهه است معادن نیز به این آلودگیها بیشتر دامن زده و خود باعث بیشتر شدن آلودگی برخی شهر ها می شوند.
وی در خصوص ترمیم منابع طبیعی اظهار داشت:با توجه به قانون معادن باید۱۲درصد از حقوق دولتی را که دولت و صنعت و معدن و تجارت از معادن دریافت می کند را اختصاص دهد به ترمیم منابع طبیعی آن منطقهموردی را داشتیم که می گفت منابع طبیعی هزینه را از ما گرفته و بیشتر از حد مجاز هم دریافت کرده اند اما مارو فرستادن به منطقه دیگر به عنوان مثال اگر قرار بر این بوده که در جوبن که کم برخوردار است فرستاده شده است به اسکولک که از برخورداری بالاتری نسبت به درخت و پوشش گیاهی همراه است.
نماینده دادستان بیان داشت: نظارت در حوزه معدن سخت است و یک همیاری همگانی می خواهد مخصوصا برداشتهای شبانه که وضعیت سختی را ایجاد می کند که با کمک مردم قابل حل می باشدخیلی از کارها وعلمکردها را باید بیش از آنچه شایسته است مطالبه گر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *