۵۵ هزار تن انواع کود شیمیایی در گیلان توزیع شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۵۵ هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع شده است.

سید علی موسوی  اظهار داشت:  این میزان کود شیمیایی از انواع اوره، ازت و پتاسه بین کشاورزان استان گیلان توزیع شد.

وی با بیان اینکه خزانه گیری در افزون بر ۹۵ درصد از شالیزارهای گیلان انجام گرفته، خاطر نشان کرد: شالیکاران نسبت به سرکشی مداوم خزانه‌ها، مدیریت آب و بستن خروجی کرت‌ های شالیزارها هنگام بارش باران و استفاده بهینه  از آب باران اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: تاکنون در ۵۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار  اراضی شالیزاری استان نشاء انجام شده و به مرحله وجین نزدیک می شویم.

وی به شالیکاران توصیه کرد تا مبارزه با علف های هزر و مصرف بهینه آب را مد نظر داشته باشند و کود سرک به ویژه پتاسه را فراموش نکنند.

وی با بیان اینکه بر اساس تقویم زراعی بیست و هفتم ماه جاری آخرین زمان نشاء کاری است اظهار امیدورای کرد تا با همت کشاورزان در فرصت باقیمانده نشاء برنج در گیلان به پایان برسد.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است .

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *