افزایش بهای نفت در بازار‌های جهانی/خیانت دوباره سعودی‌ها به تولیدکنندگان نفت در جهان

قیمت نفت در معاملات امروز بازار‌های جهانی در حالی افزایش داشت که بازار اکنون با افزایش تقاضا و کاهش عرضه مواجه است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که کشور‌های مختلف جهان به دنبال بهبود شرایط اقتصادی پس از مهار نسبی همه گیری کرونا هستند، قیمت نفت خام در معاملات امروز بازار‌های جهانی بار دیگر روندی افزایشی داشت.

بر این اساس، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۱ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱.۵ درصد افزایش، ۸۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این بالاترین میزان قیمت نفت آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۴ تا به امروز است. نفت خام آمریکا تا روز جمعه ۴.۶ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

با ادامه واکسیناسیون‌های سراسری و کاهش محدودیت‌های کرونایی قیمت شاخص‌های نفتی افزایش داشته به طوری که شاخص‌های نفتی آمریکا در یک ماه گذشته بیشترین میزان قیمت را به ثبت رسانده اند. همچنین با افزایش قیمت سایر محصولات سوختی از جمله زغال سنگ و گاز طبیعی تولیدکنندگان برق نفت را به عنوان سوخت اصلی جایگزین کرده اند که همین امر نیز موجب جهش قیمت‌ها در بازار‌های نفتی شده است.

متخصصان و کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند در ماه‌های منتهی به سال جاری میلادی قیمت نفت همچنان افزایشی خواهد بود و از سال ۲۰۲۲ میلادی به تدریج کاهش خواهد یافت. همچنین سازمان اوپک پلاس در جلسه هفته گذشته خود تصمیم گرفت تولید نفت خام خود را به میزان قبل ثابت نگه دارد و فعلاً افزایشی در زمینه تولید و پالایش نداشته باشد.

در این میان شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرده علی رغم تصمیم تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان، این کشور قصد دارد حجم کامل نفت خام خود را به برخی کشور‌های آسیایی عرضه کند.

شرکت آرامکوی عربستان مدعی است نفت خام این شرکت را به بالاترین میزان تولید و با کمترین قیمت در معاملات آتی ماه نوامبر به فروش خواهد رساند. این نشانه آشکار بدعهدی سعودی‌ها در قبال تولیدکنندگان اصلی نفت در منطقه است. به گفته منابع خبری، برخی خریداران به دلیل جذاب بودن قیمت‌های ماه نوامبر، تمام منابع اضافی عربستان را خریداری کرده اند. این کار رژیم سعودی در تضاد با توافق عرضه نفت خام اوپک پلاس محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *