دستاورد ارزشمند ارتباط صنعت و دانشگاه؛ ساخت قطعات مورد نیاز نیروگاه توربین های بادی توسط دانشگاهیان موسسه آموزش عالی گیل رودبار

به گزارش هفته نامه آوای جنگل

ساخت اولین گیربکس های یاو ۳۰۰، ۵۰۰، ۵۵۰ و ۶۶۰ در ایران، ساخت ۸۶ قطعه نیروگاه توربین های بادی، ساخت تنها ویلچر موتور براشلس با زاویه ۴۵ درجه و ساخت و طراحی موتور برقی بخشی از افتخارات صنعتی موسسه آموزش عالی گیل رودبار است.

طاهره معمولی کارگر_ معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی گیل رودبار در گفتگوی اختصاصی با “گسترش تولید و تجارت” در محل دومین نمایشگاه تخصصی فرصت های ساخت داخل و رونق تولید گیلان اظهار داشت: هدف ما از حضور در این نمایشگاه، شناساندن توانمندی‌های واحد‌های تولیدی ساخت داخل و ارتباط صنعت با دانشگاه است و حضور دانشگاهیان، اساتید و نخبگان در این نمایشگاه با کمک به توسعه استارتاپ ها و شناساندن جوانان متخصص، منجر به توسعه صنعت و شکوفایی اقتصاد استان می شود.

محمدهادی افشاری در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم چرخه اقتصاد خود را به تولید داخل مجهز کنیم کار بزرگی انجام داده ایم زیرا با توجه به تحریم های اقتصادی، هرگاه نتوانیم قطعه ای را از خارج وارد کنیم، سیستم به طور اتوماتیک از مدار خارج می شود و چرخه اقتصاد داخل و تولید محصول دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به تاریخچه ی موسسه آموزش عالی گیل رودبار گفت: بعد از زلزله سال ۶۹ رودبار که در حدود ۵ هزار کودک یتیم شدند، مرحوم احمدزاده که از خیرین به نام ایران هستند، تصمیم گرفتند تا ۵۵۰ کودک یتیم را بدون تاسیس پرورشگاه تحت پوشش خود قرار دهند و تمام کودکان نزد سایر بازماندگان خودشان نگهداری شوند ولی از لحاظ معیشتی و فرهنگی به آن کودکان رسیدگی می‌کردند.

افشاری ادامه داد: با بزرگ شدن کودکان در کنار خانواده های درجه چندم نیاز به تحصیل شدیداً احساس می شد و با گذراندن دوران آموزش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، تصمیم گرفتند تا در شهر مرکزی تاسیس کنند تا دانش آموزان برای ادامه تحصیل از شهر خارج نشوند، بنابراین یک هنرستان صنعتی تاسیس نمودند.

وی افزود: با ساخت مجموعه ای در مساحت ۵۰ هکتار و اجاره آن به سازمان فنی و حرفه ای، شرایط برای تحصیل دانشجویان را فراهم آوردند و دانشجویانی نخبه را که در سراسر کشور دچار مشکل بودند، هزینه تحصیل، خوابگاه و غذای آنها را تقبل کردند.

معاون فنی و پژوهشی موسسه آموزش عالی گیل رودبار بیان داشت: در سال ۹۰ مهندس فتوت داماد مرحوم احمدزاده ، مجوز موسسه آموزش عالی گیل را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گرفتند و این موسسه در سال ۹۰ به همت موسسه خیریه خانه مادر و کودک تاسیس گردید.

افشاری یادآور شد: این خیریه موفق به ساخت هنرستان، آموزشکده و سپس دانشگاه شد که در این مجموعه همه افراد با هم، کارگری می کنند و هم تخصص یاد می گیرند و هم در آینده استاد دانشگاه می شوند و در کنار اساتید با هم در تعامل هستند، ساعت ها کار صنعتی انجام می دهند و به نهضت ساخت داخل و رونق تولید کمک می کنند.

توانمندسازی جوانان بومی و غیر بومی و بکارگیری روش های نوین آموزشی در حوزه فنی و مهندسی

وی تاکید کرد: موسسه آموزش عالی غیر دولتی گیل با هدف توانمندسازی جوانان بومی و غیربومی از لحاظ علمی و فنی و بکارگیری روش های نوین آموزشی، تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز کشور در حوزه فنی و مهندسی راه اندازی شد.

خودکفایی در ساخت قطعات توربین های بادی در کشور

افشاری به افتخارات و تولیدات این موسسه اشاره کرد و افزود: ساخت اولین گیربکس های یاو ۳۰۰، ۵۰۰، ۵۵۰ و ۶۶۰ در ایران، ساخت ۸۶ قطعه نیروگاه توربین های بادی، ساخت چند نوع ویلچر، ساخت تنها ویلچر موتور براشلس با زاویه ۴۵ درجه، موتور برقی و نیز کسب رتبه اول موسسه عالی غیر دولتی سراسر کشور در هفت سال متوالی، کسب رتبه چهارم در نمایشگاه تبریز، انعقاد تفاهم نامه با کشتیرانی دریای خزر از افتخارات علمی و صنعتی این دانشگاه است.

وی تصریح کرد: در زمینه ساخت لاینر، پیستون و رینگ در موتورهایSKL 48A-2U و… همچنین در ساخت قطعات توربین های بادی نیز کشور را به خودکفایی رسانده ایم.

معاون فنی و پژوهشی موسسه آموزش عالی گیل رودبار  با بیان این مطلب که صنعت کشور ما نیاز به مهندس پشت میز نشین ندارد، افزود: موسسه آموزش عالی گیل روبار دانشجویان برتر را از سراسر کشور بورسیه کرده و خوابگاه در اختیارشان قرار می دهد، همچنین از دانشجویان نخبه و با سواد که توانایی مالی ندارند، حمایت می نماید و مهندسانی فنی و کاردان و متخصص می سازد تا پشت صنعت کشور زمین نخورد.

گفتنی است دومین نمایشگاه تخصصی فرصت های ساخت داخل و رونق تولید استان گیلان ۲۳ لغایت ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان گیلان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *