در انتظار یک تابستان گرم / پیش‌بینی روزهای سخت تامین آب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل نیوز، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی – درباره آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور می‌گوید، در استان‌های شمالی و نیمه شرقی کشور وضعیت بارندگی‌ها نامناسب است و حتی بارندگی‌های نسبتا نرمال روزهای باقی‌مانده سال آبی جاری نیز نمی‌تواند کمبود بارش‌ها را جبران کند.

به گفته وی، بر اساس آمار و داده‌ها برای اردیبهشت‌ماه بارندگی‌هایی در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

او می‌گوید اردیبهشت مهم‌ترین بازه زمانی در فصل بهار برای دریافت بارندگی‌های کشور است و اهمیت بسیار زیادی دارد. با ورود به خردادماه بارندگی‌ها تقریبا در نیمه‌جنوبی به پایان می‌رسد و بارش‌ها تنها در نیمه‌شمالی کشور ادامه خواهد داشت، هرچند که به‌طور طبیعی نیز این بارندگی‌ها در اردیبهشت‌ماه کم می‌شود. به‌طور مثال در فروردین به‌طور معمول ۳۵ میلیمتر در کشور بارندگی ثبت می‌شود؛ این در حالیست که در اردیبهشت‌ حدود ۲۰ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کنیم و بارش‌های فروردین تقریبا دو برابر اردیبهشت است.

وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا همچنین تاکید کرده که فروردین بسیار کم‌بارش بوده و دو هفته اول اردیبهشت می‌تواند از نظر بارندگی‌ها شرایط بهتری نسبت به دو هفته دوم داشته باشد اما می‌توان انتظار بارندگی در حد نرمال یا اندکی کمتر از نرمال را در ماه جاری داشته باشیم.

به گفته او، استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان با کم‌بارشی بسیار شدیدی طی اردیبهشت ماه مواجه خواهند بود. این کم‌بارشی‌ها بر آب پشت سدها، جریان رودخانه‌ها و بخش کشاورزی تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت و خسارت‌های زیادی به همراه دارد. کم‌بارشی‌ها و کمبود آب بر کیفیت آن نیز می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بگذارد.

برخی استان‌ها بارش‌هایی به شدت زیر حد نرمال را تجربه کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به تهران با ۴۰ درصد، خراسان رضوی با ۵۲ درصد ، کرمان با ۴۱ درصد، گلستان با ۴۷ درصد، گیلان ومازندران با ۳۷ درصد، هرمزگان با ۴۲ درصد و سیستان و بلوچستان با ۵۱ درصد کاهش بارش اشاره کرد.

برخی از استان‌ها هم همچون ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد بارندگی‌های در حد نرمال و بیش از حد نرمال را تجربه کردند. در این بین بیشترین میزان بارندگی‌ در استان بوشهر ثبت شده است که حدود ۳۷ درصد بیشتر از حد نرمال بوده است.

در مجموع می‌توان گفت که بخش‌های جنوب غرب، جنوب و غرب کشور وضعیت بارندگی‌ مناسب و نرمال و حتی بیش از نرمالی داشتند اما بارش‌های بخش‌های شمالی و نیمه شرقی کشور به‌شدت زیر نرمال است.

بیشترین درصد کم‌بارشی را در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی داشته‌‌اند که بارندگی‌های آن‌ها بیش از ۵۰ درصد زیر نرمال بوده است.

او می‌گوید تهران با کمبود بارش ۴۱.۲ درصد زیر نرمال مواجه است و در این استان، دشت‌های جنوبی استان بارش‌های مناسب‌تری نسبت به مناطق کوهستانی داشتند و کمبود بارش مناطق کوهستانی و استان‌هایی که در دامنه‌های البرز واقع شده‌اند را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در پایان گفته، «ادامه سال آبی چشم انداز مناسبی ندارد و نمی‌تواند این وضعیت کم‌بارشی را جبران کند؛ پیش‌بینی می‌شود روزهای سختی از نظر تامین آب و شرایط دمایی در انتظار باشد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *