خرید گندم با استاندارد اروپا، تجهیزات تولید در سطح کشورهای در حال توسعه/ دولت برای اجرای کشت قراردادی همکاری کند

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران گفت: در سال زراعی جاری برای خرید گندم از الک‌های با استاندارد اروپا استفاده می‌کنند در حالی که تجهیزات و نهاده‌های تولید در سطح کشورهای در حال توسعه است.

علی خان‌محمدی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان در ۳ استان کشور آغاز شده است، اظهار کرد: بارندگی و رطوبت بالا اجازه برداشت در تعدادی از استان‌ها که گندم آن‌ها آماده برداشت است را به تاخیر انداخته است.

وی ادامه داد: تا امروز گندمکاران حدود یک هزار تن از محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت فروخته‌اند.

خان‌محمدی درباره مشکلات پیش‌روی خرید تضمینی گندم در سالجاری، اظهار کرد: هر چند در حال حاضر دولت به روز مطالبات گندمکاران را پرداخت می‌کند، اما یکی از نگرانی‌های ما این است که با توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم با افزایش برداشت‌ دولت در پرداخت‌ها دچار مشکل شود.

وی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلوگرم ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ افزایش یافته است.

خان‌محمدی از دیگر مشکلات خرید تضمینی گندم در سالجاری را استفاده از الک‌های با استاندارد اروپایی عنوان کرد.

وی گفت: این الک‌ها افت محصول را بالا می‌برد در نتیجه گندمکاران کمتر از دسترنج خود بهره می‌برند.

خان‌محمدی استفاده از الک استاندارد اروپایی درحالی که تجهیزات و نهاده‌های تولید در سطح کشورهای در حال توسعه را غیرمنصفانه دانست.

وی اظهار کرد: وقتی نهاده‌هایی استفاده می‌شود که حاصل آن گندم‌های لاغر است یا از کمباینی برای برداشت استفاده می‌شود که موجب خرد شدن دانه‌های گندم می‌شود، نباید افت گندم را بر اساس الک با استاندارد اروپایی تعیین کنند.

خان‌محمدی همچنین با انتقاد از دولت درباره جلوگیری از ادامه طرح کشت قراردادی گندم در سالجاری، گفت: دولت اجازه نداد تا کارخانه‌های آرد یا ماکارونی جدید به طرح کشت قراردادی گندم بپیوندند و به آن‌ها دستور داده است که خرید خود را از شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام دهند.

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران تاکید کرد: البته برای کارخانه‌های که پیش‌تر قرارداد خود را برای دریافت گندم با کشاورزان بسته‌اند طرح اجرا خواهد شد.

خان‌محمدی ابراز امیداوری کرد دولت برای اجرای کشت قراردادی که تضمین کننده منافع گندمکاران است در سال زراعی آیند همکاری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *