۹۵ درصد شالیزارهای گیلان نشا شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۹۵ درصد از اراضی شالیکاری این استان زیر کشت برنج رفت که عملیات نشا در ۱۵۷ هزار هکتار از اراضی گیلان به‌ صورت مکانیزه بوده‌ است.

علی درجانی اظهارکرد: باوجود مشکلات متعدد در بخش اقلیم و شیوع ویروس کرونا از لحاظ مقدمات کشاورزی و کشت برنج امسال به‌همت کشاورزان در وضعیت خوبی قرار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنج گیلان از نظر تنوع و کیفیت در کشور و حتی دنیا شناخته شده است و در حال حاضر متوسط تولید برنج گیلان با بهره‌گیری از دانش بومی کشاورزان نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر و سطح زیر کشت برنج در این استان ۲۳۸ هزار هکتار است.

درجانی افزود: بیش از ۳۰۰ هزار خانوار یا بهره‌بردار در زمینه کشت برنج، در گیلان فعالیت دارند.

وی گفت: سطح زیر کشت ارقام اصلاح شده برنج در سال ۹۸بیش از ۲۳ هزار هکتار بوده که امسال افزایش یافته است.

درجانی اضافه کرد: ۶۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان خارج از شبکه سد سفیدرود هستند که باید با برنامه‌های لازم برای تأمین آب و رسیدن آب به آنان اقدام شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان  ادامه داد: امسال  ۵۹ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده‌است که در مقایسه با سال ۹۸ شاهد افزایش هزار تنی توزیع کود شیمیایی در میان کشاورزی هستیم.

وی افزود: سال ۹۸ بیش از یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن شلتوک در سال زارعی گذشته در گیلان تولید شده‌ بود که پیش‌بینی ‌می‌شود امسال شاهد افزایش تولید باشیم.

درجانی گفت: تاکنون ۸۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری وجین شده‌اند، اما در این رابطه از برنجکاران می‌خواهیم قبل از انجام عملیات وجین، کود پتاس و اوره استفاده کنند و سپس عملیات وجین انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *