طعم تلخ کرونا به کام شغل های آسیب دیده

گزارش اختصاصی آوای جنگل از وضعیت فعلی مضرّات کرونا در شهرستان رودبار

طعم تلخ کرونا به کام شغل های آسیب دیده

فرشته بریدک

اشاره :

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند. «کرونا» در زبان لاتین به معنای «تاج» است و دلیل اطلاق نام به این خانواده ویروسی این است که هاله‌ای از پروتئین‌های برجسته که زیر میکروسکوب شبیه تاج است لایه بیرونی آنها را در بر گرفته است. این ویروس‌ها می‌توانند دسته گسترده‌ای از حیوانها و همچنین انسان را مبتلا کنند.

با کشف SARS-CoV-2 اکنون هفت نوع ویروس شناخته‌شده کرونا هستند که انسان را به بیماری مبتلا می‌کنند. چهار نوع از این ویروس‌ها در انسان‌ها شیوع دارند و عمدتاً باعث ایجاد عفونت‌های خفیف تا متوسط در دستگاه تنفس فوقانی می‌شوند.

درباره سه نوع دیگر ویروس‌های خانواده کرونا گمان بر این است که اخیراً از بدن حیوانات به بدن انسان سرایت کرده‌اند.

طریقه سرایت

کرونا ویروس جدید عموما از طریق قطرات تنفسی که هنگام نفس کشیدن ،صحبت کردن ،سرفه یا عطسه انتقال پیدا می کند.تماس شخصی یا فرد آلوده یا لمس کردن سطوح آلوده سرایت می کند.

راه های پیشگیری

شتسشوی مکرردست،مصرف مایعات ،سرفه کردن در قسمت داخل آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری،مگر اینکه واقعا لازم باشد بیرون بروید و حفظ فاصله به طورمنظم سطوحی که دست ها با آنها تماس پیدا می کنند ازقبیل دستگیره در وغیره ضد عفونی کنید .از مسافرت ،قرار گرفتن در تجمعات ،روبوسی ،دست دادن به دیگران و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنید.

دامنه آسیب‌های کویید ۱۹ به کسب‌و‌کار‌ها، آنقدر وسیع بوده است که می‌توان گفت همه به نوعی از آن خسارت دیده‌اند. شیوع کرونا و ایجاد برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در وهله اول به مشاغلی مانند گردشگری و مشاغل خدماتی مانند رستوران‌ها و غذاخوری‌ها،کارگران ساختمان،تالارها،بخش خصوصی ،سینما،ورزشگاها ودیگر مشاغل پرخطر آسیب وارد کرد. این آسیب به ویژه به این دلیل که شیوع کویید ۱۹ در ایران مصادف با اوج فعالیت این مشاغل شد، بیشتر خودنمایی می‌کند.
در حالی که دولت وعده داده به فعالان ۱۳ رسته شغلی ازجمله فعالان گردشگری و رستوران‌داران وام حمایتی اعطا کند، کارگران ساختمانی به عنوان افرادی که شغل ثابت ندارند، از این حمایت‌ها محروم مانده‌اند.

باشیوع ویروس کرونا در کشور به تبع آن در شهرستان رودبار ازمردم ،اصناف وکسبه این شهر با محدویت های بسیاری روبروشدند وبه رغم اتخاذ تصمیمات حمایتی از سوی دولت ،بسیاری از اصناف وکسبه با مشکلات اقتصادی روبروشدند وهستند که تعدادی از آنها تعطیل بقیه اماکن با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند.
به همین دلیل برآن شدیم تا ازبرخی ،شغل های آسیب دیده گفتگویی داشته باشیم که ماحصل آن را در ذیل خواهید خواند….

دولت وعده های خود را عملی کند

مهندس کامبیز حسن نیا مدیرعامل شرکت ره گستران وارنا در مصاحبه با خبرنگار هفته نامه آوای جنگل بیان داشت:
همه شغل های جامعه به نوعی با شیوع این ویروس کوید ۱۹ دچار صدمه شده اند از جمله شرکتهای بخش خصوصی و شرکت ما از این امر مستثنی نیست و از این بحران دچار آسیب شده است.

وی افزود: شرکت ما یک شرکت خدماتی است نیروهای که بصورت تمام وقت مشغول فعالیت بوده اند الان پاره وقت با رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند.
مدیر عامل شرکت فنی مهندسی بیان داشت: تا این لحظه از جانب دولت هیچگونه حمایتی نشده ایم و توان مالی ما نیز محدود است. همچنین این چند ماهی که بحران کرونا دامن گیرمان شده حقوق پرسنل از هزینه شخصی خودمان بوده است.
وی اضافه کرد :از مسئولین متولی امر درخواست داریم تا از وامهایی که برای مشاغل آسیب دیده درنظر گرفته شده به دست افراد واقعی برسد و حد لامکان وعده خود را عملی کنند .
کامبیز حسن نیا با تاکید بر این که مانند ما در این کشور زیاد است خاطر نشان کرد :بخش های خصوصی آسیب پذیر هستند و شرایط سختی را در این روزها سپری کرده و نیاز به حمایت دارند.

این چند ماه به سختی سپری می شود

فیض اله بریدک از کاسبان شهر رستم آباد

در مورد خسارتهای واردشده از کرونا و اوضاع کاسبی در شرایط فعلی گفت: چند روزی است که از بیم کرونا و با رعایت بهداشت‌ شروع به کار کرده ایم.

وی افزود: این چند ماه برای ما بسیار سخت گذشت و از شیوع ویروس مجبور به بسته و تعطیل کردن مغازه خود کردم و تا به الان هیچ حمایتی از طرف هیچ ارگان و نهادی صورت نگرفته است .

وی در ادامه بیان داشت:باوجود وضع اقتصادی نامناسب وگرانی اجناس وضعیت کسب وکارضعیف شده ،مردم دیگر توانایی خرید نداشته و شرمنده خانواده خود هستند.
همچنین بیماری کرونا مشاغلی که صاحب رستوران ،غذا خوری ،تالارهای پذیرایی هستند را احاطه کرده به تعویق افتادن کسب وکار،بیکاری ،اخراج نیروهای قراردادی به همراه داشته است.
وی ادامه داد با تمام این اوصاف چند روزی است که قهوه خانه خود را با رعایت موازین بهداشتی باز کرده ام اما مردم استقبال چندان خوبی نکرده اند و ترس از کرونا برای مشتریان محدودیت ایجاد می کند.
این کاسب از مسئولین امر خواست تا در مورد کسب و کار زیان دیده به قول هایی که می‌دهند عمل کنند.

استقبال از باشگاها بسیار ضعیف شده است

میلاد فیضی مدیریت باشگاه اکسیژن درگفتگو با خبر نگار ما گفت:بیماری کرونا به خیلی از شغل ها خسارت وارد کرده و باشگاه ها هم از جمله مکان هایی بودندکه اجازه فعالیت نداشتند.
وی تصریح کرد:ورزشگاه اکسیژن بزرگترین باشگاه ورزشی در شهر رستم آباد است که حدود ۵ نفر نیروی کار دراینجا مشغول به کار هستند.متاسفانه در پروسه اوج گیری بیماری همه گیری کرونا باشگاه تعطیل شد،با تمام این دشواریها ما پرسنل خود را اخراج نکرده و تمام حقوق را از جیب هزینه کردیم.همچنین با توجه به اینکه باشگاه اجاره ای است و این شرایط را بر ما سخت تر می کرد از یک طرف نبود درآمد برما فشار واردکرده بود تمام کرایه را پرداخت کردیم .
وی در ادامه با استقبال مردم به ورزش قبل از شیوع ویروس کرونا گفت :حدود ۷۰۰ نفر ورزش دوست در این باشگاه فعالیت می کردند که الان به دلیل ترس از شیوع از این بیماری استقبال بسیار ضعیف شده است .
مدیر این باشگاه هم اظهار داشت : دولت قرار بود مبلغ ۱۲میلیون با بهره پایین به شغل های آسیب دیده کمک کند که این امر فعلا تحقق پیدا نکرده است .
وی به تاسیس استخر (آب درمانی) در رستم آباد برای افراد ی سالمند هستند ودردهای مفصلی واستخوانی دارنداشاره کرد و گفت: اگر وام ورزشی در اختیار ما قرار بگیرد ومسئولین زیرربط یاری گر ما باشند این امر اجرایی خواهد شد چرا که شهررستم آباد ظرفیتهای بالایی دارد ومی توان کارهای سود مندی برای ارتقا ء و رشد چه از لحاظ ورزشی و چه از لحاظ تفریحی دراین شهر انجام داد.

ولی با شرایط همه گیری این ویروس فعلا امیدها ناامید شده است.
سینما اولین قربانی کرونا درکشور

جواد حیدری رئیس مجتمع فرهنگی سینمایی رودباربا اشاره به تعطیلی سینماهادر کشور گفت :بنا به اعلام شورای صنفی نمایش قرار است از۱۵ خردادماه برای بازگشایی سینما ها تصمیم گیری صورت گیرد.
وی افزود:سینماها اولین مکانی بودند که با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند.با توجه به اینکه اکثر سینماهای کشور خصوصی بوده و نیروهایی که در این مکان ها مشغول بکار هستند قرار دادی می باشند و با اتمام قرارداد در انتهای سال۹۸ نیروهای شاغل در سینماهای کشور به یک سوم تقلیل یافت و با توجه به اینکه سازمان سینمایی سایتی را برای ثبت نام آسیب دیدگان این صنف از کرونا اختصاص داده بود که از این طریق به فعالین آسیب دیده کمک کند اما متاسفانه تا کنون اقدامی صورت نگرفته است وطی مدت سه ماه و نیمی که از تعطیلی سینماها میگذرد وهیچگونه کمکی به آسیب دیدگان این صنف صورت نگرفته است و این افراد از کارهمچنان بیکار هستند.
حیدری از تعطیلی سینما زیتون در این مدت ابراز نگرانی کرد و گفت: کرونا آسیب جدی به سینما زیتون وارد کردبا توجه به پراکندگی شهرستان و هزینه های رفت و آمد فقر فرهنگی استقبال از سینما در شهرستان کم بود و برای جذب مخاطب سعی کردیم با اکران فیلم های بروز و پرفروش اشتیاق را دربین مردم ایجاد کنیم اما متاسفانه تعطیلی حاصل از بیماری کروناو همچنین هدایت مردم به دیدن فیلم های عرضه شده در فضای مجازی باعث تغییر ذائقه مردم شده است.که این کار را مشکل کرده و به زمان نیاز است تا این عادت شکسته شود و مردم دوباره به سینما باز گردند.حیدری به برگزاری کلاسهای تک درس اشاره داشت و تصریح کرد : تمام کلاسهای آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران از هفتم اسفند تعطیل شد ، برخی از کلاسها نیمه کاره ماند با ابلاغ ستاد معاونت امور استانهای سینمای جوانان کشور در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کردیم و با دریافت کد پیگیری از سامانه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کلاسها ی دوره های تک درس دوباره از سر گرفته می شود ،همچنین کارهای تولید فیلم هم به دلیل زیاد بودن عوامل پشت صحنه و انتشار ویروس کنسل شده بود که از هفته گذشته و با رعایت دستورالعمل ها دوباره ازسر گرفته شده است.
رئیس انجمن سینمای جوانان رودبار ادامه داد:از اواسط اردیبهشت دوشنبه ها از ساعت ۲۲ جلسات آنلاینی را با حضور اساتید فیلم سازی ، عکاسی کارشناسان و مربیان برای علاقه مندان به فیلم وعکس شروع کرده ایم که علاقمندان می توانند از این فضای آموزشی استفاده کنند.
وی درپایان از مردم خواست ضمن رعایت بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا دوباره شاهد انتشار ویروس کرونا نباشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *